fbpx

Hvad Er Et External Link - Simple Forklaring

Af Tomas Graversen
Læse tid: 5 min.

Introduktion

Et external link, også kendt som et udgående link (Link fra din side til en anden). Det er et hyperlink på en hjemmeside, der peger på et andet domæne.

Disse links hjælper søgemaskiner og brugere med at forstå emnet og brachen på en hjemmeside fx "Fitness". 

External links kan også forbedre en hjemmesides placering og autoritet, hvis de kommer fra autoritative og relevante kilder fx Apple.com

Lad os dykke ned i "External links"
Vil du have en gratis SEO analyse?
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev - Få indblik i nyeste markedstrends, SEO tips, hjemmeside tricks og meget mere...

Hovedpointer

• Hvad er et external link?
• Er external links godt for SEO
• External links: SEO bedst praktisser
• Løs external links problemer med Skillbuddy
Tid til at vækste din online forretning?
Hey mit navn er Tomas! Jeg hjælper iværksættere, som dig, med at vækste deres online forretning. Mit eneste spørgsmål er, bliver det din?

Hvad Er Et External Link

Et external link, også kendt som et outbound link, er et hyperlink på en hjemmeside, der peger på et andet domæne. De hjælper søgemaskiner og brugere med at forstå emnet og nichen for en side.

External links kan også forbedre placeringen og omdømmet af en hjemmeside, hvis de kommer fra autoritative og relevante kilder.

1. Internal vs. External Links.

Internal links er det modsatte af external links. De er hyperlinks, der peger på en anden side på samme hjemmeside.

Sådan ser et internt link ud på vores blog:
Internal link eksempel
Men det er vigtigt at udnytte begge typer links for din egen SEO.

At bruge external links hjælper med at:

• Vise Google, hvordan dit indhold relaterer til andre sider
• Give værdi til dine læsere ved at tilbyde mere information og ressourcer
• Opbygge relationer med andre hjemmesider, hvilket kan føre til eksponering, trafik og backlinks

At bruge internal links hjælper med at:

• Forbedre brugeroplevelsen og navigationen på din hjemmeside
• Sprede link equity (rangstyrke) mellem dine sider
• Øge relevansen og autoriteten af dine sider for specifikke nøgleord

Vil Du Have Mere Organisk Trafik?

Se hvordan vi kan drive mere organisk trafik
til din hjemmeside med SEO.

Er external links godt for SEO

At bruge external links (eller outbound links) på din hjemmeside kan hjælpe din SEO på to store måder:

For det første tilbyder de værdi til brugerne, hvilket forbedrer brugeroplevelsen. Og en bedre UX kan bidrage til bedre placeringer på forskellige måder.

For det andet hjælper de det modtagende domænes SEO, fordi Google og andre større søgemaskiner ser dem som stemmer af tillid til den linkede hjemmeside.

Og hver stemme (Backlink) antyder, at indholdet på den side er troværdigt, værdifuldt og nyttigt.

Hvilket betyder:

Sider med mange external links, der peger på dem (også kaldet backlinks) fra autoritative sider, har tendens til at rangere højere i søgeresultater.

1. Nofollow vs. 'Follow' External Links.

Nofollow external links er hyperlinks, der fortæller Google ikke at sende nogen rangeringssignaler til den linkede side.

Med andre ord, du "støtter" ikke siden, du linker til.

Du kan tilføje en nofollow-attribut til ethvert external hyperlink ved at tilføje rel="nofollow" til HTML-koden.

Sådan her:
Nofollow backlinks eksempel
"Follow" external links er derimod hyperlinks, der fortæller Google at sende rangeringssignaler til den linkede side.

Du behøver ikke at tilføje nogen attribut for at gøre et external link til et "follow" link. Det er standardindstillingen.

Sådan her:
Follow link eksempel af en illustration
Men hvorfor ville du bruge nofollow i stedet for follow external links?

Nå, der er nogle situationer, hvor det kan gøre en stor forskel for din SEO.

Du bør bruge nofollow-attributten, når du ikke ønsker at anbefale eller associere din hjemmeside med den linkede side.

For eksempel, måske ønsker du at linke til en konkurrents side for kontekst, men du ønsker ikke at overføre nogen autoritet.

Eller måske ønsker du at markere et link som værende sponsoreret eller tilknyttet.

Bare vær opmærksom på, at Google behandler nofollow-attributten som et hint, ikke en direktiv.

External Links: SEO Bedste Praksisser

1. Link til Relevante Kilder.

Det er godt at have external links. Men kast dem ikke bare ind for at have dem. Sørg for, at de tilfører værdi til dit indhold og dine læsere.

Gode external links peger på relateret indhold, der understøtter dine hovedpunkter og giver kontekst.

For eksempel kan du linke til statistikker, forskning, infografikker eller videoer, der understøtter dine påstande eller giver mere information.

Sådan her:
Link til relevant kilde
Google ønsker at vise de mest relevante resultater for enhver søgning.

Når du linker til hjemmesider i samme niche som din, kan både Google og brugere bedre forstå dit indhold.

Klar På Et SEO Kursus?

Besvar 5 spørgsmål også sender vi dig et gratis kursus i SEO!

2. Link til autoritative kilder.

Kvaliteten af dine external links betyder meget.

Link kun til hjemmesider, der er troværdige og professionelle. Hvis du linker til hjemmesider med clickbait-indhold eller information af lav kvalitet, vil du miste dine læseres og Googles tillid. Det skader dit omdømme og din SEO.

3. Optimer Anchor Tekst.

Anchor Tekst er den klikbare tekst, der indikerer et hyperlink.

Det hjælper brugere og Google med at forstå, hvad den eksterne hjemmeside eller side handler om. Det kan forbedre brugeroplevelsen. Og påvirke, hvordan siden ranker.

Så det er super vigtigt at optimere din anchor tekst for SEO.

Nogle tips til at sikre, at din ankertekst er SEO-venlig inkluderer:

•  Brug af relevant, beskrivende tekst (i modsætning til generisk eller off-topic tekst)
•  Vær direkte (hold dig til kort, beskrivende tekst)
• Formater links, så de er lette at spotte (tydeligt adskilte fra almindelig tekst)

For eksempel, i billedet nedenfor fortæller anchor tekst "disavow file" læserne og Google, at den følgende side handler om "disavow file".
Beskrivende Anchor tekst eksempel
På den anden side er generisk ankertekst som "her" uklar og giver ingen kontekst.
Dårlig anchor tekst

4. Undgå Link Shcemes.

Link schemes er en "grå zone" som er måder at forsøge at bruge links til at manipulere Google-placeringer.

Hvis Google fanger dig i at gøre noget imod deres spam-politikker, kan du blive ramt af en straf.

Det betyder, at din hjemmeside kan ryge lavere på google. Eller slet ikke vises i søgeresultater.

Almindelige aktiviteter i link schemes inkluderer:

• Køb eller salg af links til rangeringsformål
• Udveksling af varer eller tjenester for links
• Brug af automatiserede programmer til at skabe links på dit hjemmeside
• Link fra dårligt kvalitets kilder eller bogmærkesider

Hold dig væk fra alt det ovenstående.

Og husk, sponsoreret eller affilierede links bør have attributterne rel="sponsored" eller rel="nofollow".

Dette fortæller Google, at linkene ikke er beregnet til at påvirke placeringer.

Boost Din Organiske Trafik

Hey, vi er Skillbuddy! Vi hjælper firmaer med at få mere
organisk trafik. Det eneste spørgsmål er, bliver din den næste?

Løs External Links Problemer Med Skillbuddy

Selv efter du begynder at implementere din nye strategi for external links, er det vigtigt regelmæssigt at tjekke for problemer.

Sørg for at tjekke for fejl når du laver ændringer på din hjemmeside. Dette er den bedste måde at holde øje med din hjemmesides sundhed og foretage forbedringer efter behov.

Få mere trafik i dag hos Skillbuddy.

Vil Du Have Mere Organisk Trafik?

Se hvordan vi kan drive mere organisk trafik til din hjemmeside med SEO.
© 2024 Skillbuddy ApS. All rights reserved.

Vil du have mere organisk trafik?

Firmaer, som stoler på os

Kontakt os

Ethvert godt samarbejde starter med en samtale. Lad os tage uforpligtende en af slagsen.
Mobil: +45 21 18 78 77
Mail: Kontakt@skillbuddy.dk

This is a heading.

src="https://api.leadconnectorhq.com/widget/form/wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
style="width:100%;height:100%;border:none;border-radius:4px"
id="inline-wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
data-layout="{'id':'INLINE'}"
data-trigger-type="alwaysShow"
data-trigger-value=""
data-activation-type="alwaysActivated"
data-activation-value=""
data-deactivation-type="neverDeactivate"
data-deactivation-value=""
data-form-name="Form Opt-In (VSS)"
data-height="713"
data-layout-iframe-id="inline-wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
data-form-id="wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
title="Form Opt-In (VSS)"


Invalid shortcode

Lad os øge din trafik!

Oversigt for 5 ugers SEO plan:

Uge 1:  Find profitable keywords - Brug din første uge på at skabe et sæt af nøgleord, som du vil målrette mod SEO. Målret de rigtige nøgleord, hvor der er masser af trafik, hvor nøgleordene konverterer til kunder, og hvor du kan slå konkurrencen.
Uge 2:  Optimer din hjemmesides SEO - Brug din anden uge på at rette alle on-page SEO-fejlene på din hjemmeside. At rette disse fejl vil gøre din hjemmeside mere søgemaskinevenlig og gør det lettere for dig at rangere på dine søgeord.
Uge 3:  Content marketing - Her vil du få et indblik i, hvordan du skriver indhold, som resonerer med dine potentielle købere.
Uge 4:  Tracking - Du kan ikke skalere din marketing, før du ved, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Ved at få din tracking sat op, vil du kunne se trafikkilder, indhold og nøgleord, der genererer DKK.
Uge 5:  Linkbuilding - Links viser Google, at din hjemmeside er en "autoritativ og pålidelig informationskilde." <-- Googles ord. Det betyder nu bare, at Google kan se jeres side ikke er til fare for nogen.

Firmaer, som stoler på os

100+ digitale projekter, 5-stjerner på trustpilot.

Vi har hjulpet firmaer internationalt.
Skillbuddy kunde testimonial smiling
Jeg kan allerede se flere bookings i min salon. Selvom jeg kun har fortaget nogle få ændringer har det stadig været super effektivt.
Hanne Eriksen

Kontakt os

Ethvert godt samarbejde starter med en samtale. Lad os tage uforpligtende en af slagsen.
Mobil: +45 21 18 78 77
Mail: Kontakt@skillbuddy.dk

Alt du skal bruge til dit website for 159 kr. 🚀

Vi er drevet af at skabe resultater for dig.