Hvad Er Et External Link
Et external link, også kendt som et outbound link, er et hyperlink på en hjemmeside, der peger på et andet domæne. De hjælper søgemaskiner og brugere med at forstå emnet og nichen for en side.
External links kan også forbedre placeringen og omdømmet af en hjemmeside, hvis de kommer fra autoritative og relevante kilder.
1. Internal vs. External Links.
Internal links er det modsatte af external links. De er hyperlinks, der peger på en anden side på samme hjemmeside.
Sådan ser et internt link ud på vores blog:
Men det er vigtigt at udnytte begge typer links for din egen SEO.
At bruge external links hjælper med at:
• Vise Google, hvordan dit indhold relaterer til andre sider
• Give værdi til dine læsere ved at tilbyde mere information og ressourcer
• Opbygge relationer med andre hjemmesider, hvilket kan føre til eksponering, trafik og backlinks
At bruge internal links hjælper med at:
• Forbedre brugeroplevelsen og navigationen på din hjemmeside
• Sprede link equity (rangstyrke) mellem dine sider
• Øge relevansen og autoriteten af dine sider for specifikke nøgleord
Er external links godt for SEO
At bruge external links (eller outbound links) på din hjemmeside kan hjælpe din SEO på to store måder:
For det første tilbyder de værdi til brugerne, hvilket forbedrer brugeroplevelsen. Og en bedre UX kan bidrage til bedre placeringer på forskellige måder.
For det andet hjælper de det modtagende domænes SEO, fordi Google og andre større søgemaskiner ser dem som stemmer af tillid til den linkede hjemmeside.
Og hver stemme (Backlink) antyder, at indholdet på den side er troværdigt, værdifuldt og nyttigt.
Hvilket betyder:
Sider med mange external links, der peger på dem (også kaldet
backlinks) fra autoritative sider, har tendens til at rangere højere i søgeresultater.
1. Nofollow vs. 'Follow' External Links.
Nofollow external links er hyperlinks, der fortæller Google ikke at sende nogen rangeringssignaler til den linkede side.
Med andre ord, du "støtter" ikke siden, du linker til.
Du kan tilføje en nofollow-attribut til ethvert external hyperlink ved at tilføje rel="nofollow" til HTML-koden.
Sådan her:
"Follow" external links er derimod hyperlinks, der fortæller Google at sende rangeringssignaler til den linkede side.
Du behøver ikke at tilføje nogen attribut for at gøre et external link til et "follow" link. Det er standardindstillingen.
Sådan her:
Men hvorfor ville du bruge nofollow i stedet for follow external links?
Nå, der er nogle situationer, hvor det kan gøre en stor forskel for din SEO.
Du bør bruge nofollow-attributten, når du ikke ønsker at anbefale eller associere din hjemmeside med den linkede side.
For eksempel, måske ønsker du at linke til en konkurrents side for kontekst, men du ønsker ikke at overføre nogen autoritet.
Eller måske ønsker du at markere et link som værende sponsoreret eller tilknyttet.
Bare vær opmærksom på, at Google behandler nofollow-attributten
som et hint, ikke en direktiv.
External Links: SEO Bedste Praksisser
1. Link til Relevante Kilder.
Det er godt at have external links. Men kast dem ikke bare ind for at have dem. Sørg for, at de tilfører værdi til dit indhold og dine læsere.
Gode external links peger på relateret indhold, der understøtter dine hovedpunkter og giver kontekst.
For eksempel kan du linke til statistikker, forskning, infografikker eller videoer, der understøtter dine påstande eller giver mere information.
Sådan her:
Google ønsker at vise de mest relevante resultater for enhver søgning.
Når du linker til hjemmesider i samme niche som din, kan både Google og brugere bedre forstå dit indhold.
Klar På Et SEO Kursus?
Besvar 5 spørgsmål også sender vi dig et gratis kursus i SEO!
2. Link til autoritative kilder.
Kvaliteten af dine external links betyder meget.
Link kun til hjemmesider, der er troværdige og professionelle. Hvis du linker til hjemmesider med clickbait-indhold eller information af lav kvalitet, vil du miste dine læseres og Googles tillid. Det skader dit omdømme og din SEO.
3. Optimer Anchor Tekst.
Anchor Tekst er den klikbare tekst, der indikerer et hyperlink.
Det hjælper brugere og Google med at forstå, hvad den eksterne hjemmeside eller side handler om. Det kan forbedre brugeroplevelsen. Og påvirke, hvordan siden ranker.
Så det er super vigtigt at optimere din anchor tekst for SEO.
Nogle tips til at sikre, at din ankertekst er SEO-venlig inkluderer:
• Brug af relevant, beskrivende tekst (i modsætning til generisk eller off-topic tekst)
• Vær direkte (hold dig til kort, beskrivende tekst)
• Formater links, så de er lette at spotte (tydeligt adskilte fra almindelig tekst)
For eksempel, i billedet nedenfor fortæller anchor tekst "disavow file" læserne og Google, at den følgende side handler om "disavow file".
På den anden side er generisk ankertekst som "her" uklar og giver ingen kontekst.
4. Undgå Link Shcemes.
Link schemes er en "grå zone" som er måder at forsøge at bruge links til at manipulere Google-placeringer.
Hvis Google fanger dig i at gøre noget imod deres
spam-politikker, kan du blive ramt af en straf.
Det betyder, at din hjemmeside kan ryge lavere på google. Eller slet ikke vises i søgeresultater.
Almindelige aktiviteter i link schemes inkluderer:• Køb eller salg af links til rangeringsformål
• Udveksling af varer eller tjenester for links
• Brug af automatiserede programmer til at skabe links på dit hjemmeside
• Link fra dårligt kvalitets kilder eller bogmærkesider
Hold dig væk fra alt det ovenstående.
Og husk, sponsoreret eller affilierede links bør have attributterne rel="sponsored" eller rel="nofollow".
Dette fortæller Google, at linkene ikke er beregnet til at påvirke placeringer.
Løs External Links Problemer Med Skillbuddy
Selv efter du begynder at implementere din nye strategi for external links, er det vigtigt regelmæssigt at tjekke for problemer.
Sørg for at tjekke for fejl når du laver ændringer på din hjemmeside. Dette er den bedste måde at holde øje med din hjemmesides sundhed og foretage forbedringer efter behov.
Få mere trafik i dag hos
Skillbuddy.