fbpx

Hvad Er en Meta Beskrivelse? - (Hvordan Man Skriver En & Bedste Tips)

Af Tomas
Læse tid: 6 min.

Introduktion

I denne blog går vi i dybden med meta beskrivelser og hvordan du laver dem så de booster din CTR %. Vi fremhæver nøglestrategier, herunder optimal længde, inklusion af nøgleord, imødekommelse af søgeintention og brug af CTA'er.

Selvom de ikke direkte påvirker placeringer, spiller meta beskrivelser en afgørende rolle i at tiltrække besøgende til din hjemmeside.
Vil du have en gratis SEO analyse?
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev - Få indblik i nyeste markedstrends, SEO tips, hjemmeside tricks og meget mere...

Hovedpointer

• Hvad er en meta beskrivelse?
• Er meta beskrivelser vigtige for SEO?
• Skal man lave meta beskrivelser på hver side?
• Sådan skriver du en SEO meta beskrivelse (+ bedste tips)
Tid til at vækste din online forretning?
Hey mit navn er Tomas! Jeg hjælper iværksættere, som dig, med at vækste deres online forretning. Mit eneste spørgsmål er, bliver det din?

Hvad er en meta beskrivelse?

En meta beskrivelse-tag er et HTML-element, der giver en kort opsummering af en side på din hjemmeside. Den kan fremstå som et uddrag under sidens URL og titel i Googles søgeresultatsider (SERP'er).

Google genererer automatisk et uddrag af dine sider baseret på søgninger, indholdet på siden og sidens meta beskrivelse. Dog er det bedre, at skrive den selv.

Det betyder:

Dine meta beskrivelser bør være fangende, beskrivende og relevante for siden.

Her er hvordan en meta beskrivelse kan se ud på en SERP:
SERP meta beskrivelse af skillbuddy.dk
For at tilføje en meta beskrivelse til en side, tilføj den i < head > kode. Inden i en meta beskrivelse-tag, sådan her:
Meta beskrivelse tag eksempel
De fleste content management systemer (CMS'er) og SEO-plugins giver dig mulighed for at tilføje og redigere HTML meta beskrivelser når du redigere en side.

Her er et eksempel fra WordPress med Yoast SEO:
XML Sitemap meta beskrivelse fra Yoast SEO

Er Meta Beskrivelser Vigtige For SEO?

Meta beskrivelser er virkelig vigtige for SEO. Selvom de ikke er en direkte rangeringsfaktor.

De bruges til at generere uddrag, der fortæller potentielle kunder om din side. Og hjælper dig med at skille dig ud fra konkurrenterne på SERP.

Et effektivt uddrag overbeviser flere om at klikke på dit link, hvilket øger din CTR. Derfor er det vigtigt, at skrive en god meta beskrivelse.

Desuden kan Google gøre nøgleord fed, der findes i din meta beskrivelse. Dette hjælper brugerne med at scanne resultater og finde sider, der matcher deres behov.

Dermed øges CTR.

Sådan her:
Søgeord fremhævet med fed skrift i søgemaskiner
Selvfølgelig er det bedst at kontrollere din sides meta beskrivelse så meget som muligt.

Derfor skal du skrive effektive meta beskrivelser.

Vil Du Have Mere Organisk Trafik?

Se hvordan vi kan drive mere organisk trafik
til din hjemmeside med SEO.

Skal Man Lave Meta Beskrivelser På Hver Side?

Det er en god idé at lave meta beskrivelser på alle dine sider. Men det er ikke altid obligatorisk.

Google bruger ikke altid dine meta beskrivelser. Fordi det automatisk genererer uddrag baseret på kunders søgninger eller information fra siden.

Hvis Google mener, at din HTML meta beskrivelse ikke opfylder søgerens hensigt, kan den generere et andet uddrag for dig.

Når Google viser din meta beskrivelse, er det en mulighed for dig at skrive den så kunder vælger at klikke på din side, og ikke konkurrentens.

Dog kan det være tidskrævende at lave en meta beskrivelse for hver side. Hvis du er presset på tid, prioriter nøglelandingssider, produktsider og alt indhold, du ønsker skal ranke. Eller få hjælp af Skillbuddy til din SEO.

Hvis du virkelig ikke ønsker, at Google skal vise et uddrag (auto-genereret eller andet), brug "nosnippet" meta tagget. Dette fortæller Google ikke at vise noget tekst- eller billedpreview for den side i SERPerne.

Sådan Skriver Du En SEO Meta Beskrivelse (+ bedste tips)

Brug følgende bedste tips til at skrive bedre meta beskrivelser.
Sådan skriver du en meta beskrivelse

1. Hold Meta Beskrivelser på 105 tegn (eller 680px) i længde.

Ved du ikke, hvor lang en meta beskrivelse skal være?

Vi anbefaler en længde på meta beskrivelser på 680 pixels eller omkring 105 tegn. Dette giver dig plads til at skrive en effektivt meta beskrivelse, samtidig med at risikoen for afkortning i SERP reduceres.

Selvom der teknisk set ikke er en længdebegrænsning på en HTML meta beskrivelse, afkorter Google uddrag baseret på mængden af tilgængelig plads. Og afkortede meta beskrivelser kan skade din CTR.

Som i dette eksempel på en meta beskrivelse:
En meta beskrivelse, som er blevet afkortet i SERP
Eksempel fra 360Learning
Generelt afkorter Google meta beskrivelser ved omkring 960 pixels (cirka 152 tegn) på desktop. Og 680 pixels (cirka 105 tegn) på mobil.

Du kan støde på højere estimater derude—155 tegn er en almindelig anbefaling for længden af meta beskrivelser.

Det nøjagtige antal tegn, der vises i et uddrag, afhænger af forskellige faktorer, såsom:

• Kundens enhed (f.eks. er der mere plads på desktop end på mobil)
• Tegnenes bredde (f.eks. bruger et “m” flere pixels end et “i”)
• Brugerens søgninger (dvs. ord tager flere pixels op, når de er skrevet med fed)
Afkortede meta beskrivelse i SERP

Altid brug vigtig information tæt på starten af din meta beskrivelse. For at fange læsernes opmærksomhed og undgå, at vigtige informationer bliver afkortet.

2. Inkluder Dit Primære Søgeord

Hver meta beskrivelse bør inkludere sidens primære søgeord—den vigtigste søgning, du ønsker siden skal ranke for.

Det vil ikke påvirke din SEO direkte. Men det kan opmuntre brugere til at klikke. Især fordi Google ofte skriver ord med fed.

Lad os sige, du ønsker at rangere for "Bedste hjemmeside designs."

I denne meta beskrivelse er søgningen ikke nævnt specifikt. Så søgerne vil måske ikke tænke, at siden er relevant for dem.
Meta beskrivelse i SERP
Denne næste SEO meta beskrivelse skiller sig mere ud på grund af fremhævningen. Og adresserer søgerens behov.
Meta beskrivelse SERP

3. Giv Søgeren Det De Vil Have

At forstå søgeintentionen (hvad søgeren ønsker at opnå med sin søgning) er nøglen til at skrive en effektiv meta beskrivelse.

Når nogen søger efter "Compare iPhones", lader Apple brugerne vide, at de kan undersøge forskellige modeller.

Således:
Apple meta beskrivelse eksempel på, hvordan de rammer potentielle kunders søgeintention
Eksempel fra Apple
Bemærk hvordan Google omskriver meta beskrivelsen for denne iPhone 14 specifikationsside. Fordi søgerne ønsker detaljer - ikke et resumé.
Apple meta beskrivelse
Lav en analyse af søgeintention før du skriver din meta beskrivelser. Så du kan sikre, at du giver søgerne det de vil have.

Klar På Et SEO Kursus?

Besvar 5 spørgsmål også sender vi dig et gratis kursus i SEO!

4. Inddrag Call to action

Call to actions (CTAs) fortæller søgerne, hvad de bør gøre. Brug dem i dine HTML meta beskrivelser for at øge CTR %.

For eksempel:

- Shop online
- Lær mere
- Prøv gratis
CTAs er imperativsætninger - de starter med et verbum og opfordrer læserne til at tage handling. Direkte skrivning kan gøre meta beskrivelser mere sælgende, engagerende og overbevisende.

Overvej dette før og efter eksempel:

Før: Bagage, rejsetilbehør og mere er tilgængeligt på vores hjemmeside. Gratis prøve produkt kan fås med ethvert køb.

Efter: Shop online for premium bagage & rejsetilbehør. Få GRATIS prøve produkt kan fås ved køb.

Inkluder CTAs i dine meta beskrivelser for at få flere klik.

5. Vær sikker på alle meta beskrivelser er unikke

Skriv en unik meta beskrivelse på hver side, der kan fremtræde i Google (dvs. indekserbare sider).

På den måde kan du fortælle brugerne præcist, hvad hver side handler om. Og maksimere din CTR.

Duplikerede meta beskrivelser tilføjer ikke værdi. Og de beskriver bestemt ikke, hvad du finder på en specifik side.

Sådan her:
Generiske meta beskrivelser
Hvis ud ikke har tid til, at skrive en meta beskrivelse på, hver side du har kan du prioritere, at skrive meta beskrivelser på de sider, som er vigtigt.

6. Inkluder Vigtig Information

Hvis du skriver en meta beskrivelse for en produktside, bør du give information om produktets funktioner, fordele og statistikker.

På denne måde ved brugerne, at de klikker på resultatet, der matcher deres intention og forventninger.

En god meta beskrivelse for en produktside bør nævne følgende:

• Produktnavnet og modelnummeret
• Produktprisen og eventuelle rabatter eller tilbud
• Produktets funktioner og fordele
• Produktets tilgængelighed og forsendelsesmuligheder

Ved at inkludere disse detaljer kan du gøre din meta beskrivelse mere relevant og tiltalende for potentielle kunder.

For eksempel, her er en meta beskrivelse optimeret for en produktside:
Optimeret produkt meta beskrivelse fra Skechers
I dette eksempel ovenfor, er en meta beskrivelse optimeret for en produktside
Denne meta beskrivelse giver brugerne et klart overblik over produktet og dens funktioner.

Brugere, der leder efter denne type sko, vil sandsynligvis være mere tilbøjelige til at klikke på dette resultat end på et generisk et, der ikke giver nogen produktinformation.

Boost Din Organiske Trafik

Hey, vi er Skillbuddy! Vi hjælper firmaer med at få mere
organisk trafik. Det eneste spørgsmål er, bliver din den næste?
© 2024 Skillbuddy ApS. All rights reserved.

Vil du have mere organisk trafik?

Firmaer, som stoler på os

Kontakt os

Ethvert godt samarbejde starter med en samtale. Lad os tage uforpligtende en af slagsen.
Mobil: +45 21 18 78 77
Mail: Kontakt@skillbuddy.dk

This is a heading.

src="https://api.leadconnectorhq.com/widget/form/wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
style="width:100%;height:100%;border:none;border-radius:4px"
id="inline-wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
data-layout="{'id':'INLINE'}"
data-trigger-type="alwaysShow"
data-trigger-value=""
data-activation-type="alwaysActivated"
data-activation-value=""
data-deactivation-type="neverDeactivate"
data-deactivation-value=""
data-form-name="Form Opt-In (VSS)"
data-height="713"
data-layout-iframe-id="inline-wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
data-form-id="wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
title="Form Opt-In (VSS)"


Invalid shortcode

Lad os øge din trafik!

Oversigt for 5 ugers SEO plan:

Uge 1:  Find profitable keywords - Brug din første uge på at skabe et sæt af nøgleord, som du vil målrette mod SEO. Målret de rigtige nøgleord, hvor der er masser af trafik, hvor nøgleordene konverterer til kunder, og hvor du kan slå konkurrencen.
Uge 2:  Optimer din hjemmesides SEO - Brug din anden uge på at rette alle on-page SEO-fejlene på din hjemmeside. At rette disse fejl vil gøre din hjemmeside mere søgemaskinevenlig og gør det lettere for dig at rangere på dine søgeord.
Uge 3:  Content marketing - Her vil du få et indblik i, hvordan du skriver indhold, som resonerer med dine potentielle købere.
Uge 4:  Tracking - Du kan ikke skalere din marketing, før du ved, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Ved at få din tracking sat op, vil du kunne se trafikkilder, indhold og nøgleord, der genererer DKK.
Uge 5:  Linkbuilding - Links viser Google, at din hjemmeside er en "autoritativ og pålidelig informationskilde." <-- Googles ord. Det betyder nu bare, at Google kan se jeres side ikke er til fare for nogen.

Firmaer, som stoler på os

100+ digitale projekter, 5-stjerner på trustpilot.

Vi har hjulpet firmaer internationalt.
Skillbuddy kunde testimonial smiling
Jeg kan allerede se flere bookings i min salon. Selvom jeg kun har fortaget nogle få ændringer har det stadig været super effektivt.
Hanne Eriksen

Kontakt os

Ethvert godt samarbejde starter med en samtale. Lad os tage uforpligtende en af slagsen.
Mobil: +45 21 18 78 77
Mail: Kontakt@skillbuddy.dk

Alt du skal bruge til dit website for 159 kr. 🚀

Vi er drevet af at skabe resultater for dig.