Hvad er en meta beskrivelse?
En meta beskrivelse-tag er et HTML-element, der giver en kort opsummering af en side på din hjemmeside. Den kan fremstå som et uddrag under sidens URL og titel i Googles søgeresultatsider (SERP'er).
Google genererer automatisk et uddrag af dine sider baseret på søgninger, indholdet på siden og sidens meta beskrivelse. Dog er det bedre, at skrive den selv.
Det betyder:
Dine meta beskrivelser bør være fangende, beskrivende og relevante for siden.
Her er hvordan en meta beskrivelse kan se ud på en SERP:
For at tilføje en meta beskrivelse til en side, tilføj den i < head > kode. Inden i en meta beskrivelse-tag, sådan her:
De fleste content management systemer (CMS'er) og SEO-plugins giver dig mulighed for at tilføje og redigere HTML meta beskrivelser når du redigere en side.
Her er et eksempel fra WordPress med Yoast SEO:
Er Meta Beskrivelser Vigtige For SEO?
Meta beskrivelser er virkelig vigtige for SEO. Selvom de ikke er en direkte rangeringsfaktor.
De bruges til at generere uddrag, der fortæller potentielle kunder om din side. Og hjælper dig med at skille dig ud fra konkurrenterne på SERP.
Et effektivt uddrag overbeviser flere om at klikke på dit link, hvilket øger din CTR. Derfor er det vigtigt, at skrive en god meta beskrivelse.
Desuden kan Google gøre nøgleord fed, der findes i din meta beskrivelse. Dette hjælper brugerne med at scanne resultater og finde sider, der matcher deres behov.
Dermed øges CTR.
Sådan her:
Selvfølgelig er det bedst at kontrollere din sides meta beskrivelse så meget som muligt.
Derfor skal du skrive effektive meta beskrivelser.
Skal Man Lave Meta Beskrivelser På Hver Side?
Det er en god idé at lave meta beskrivelser på alle dine sider. Men det er ikke altid obligatorisk.
Google bruger ikke altid dine meta beskrivelser. Fordi det automatisk genererer uddrag baseret på kunders søgninger eller information fra siden.
Hvis Google mener, at din HTML meta beskrivelse ikke opfylder søgerens hensigt, kan den generere et andet uddrag for dig.
Når Google viser din meta beskrivelse, er det en mulighed for dig at skrive den så kunder vælger at klikke på din side, og ikke konkurrentens.
Dog kan det være tidskrævende at lave en meta beskrivelse for hver side. Hvis du er presset på tid, prioriter nøglelandingssider, produktsider og alt indhold, du ønsker skal ranke. Eller få hjælp af
Skillbuddy til din SEO. Hvis du
virkelig ikke ønsker, at Google skal vise et uddrag (auto-genereret eller andet), brug "nosnippet" meta tagget. Dette fortæller Google ikke at vise noget tekst- eller billedpreview for den side i SERPerne.
Sådan Skriver Du En SEO Meta Beskrivelse (+ bedste tips)
Brug følgende bedste tips til at skrive bedre meta beskrivelser.
1. Hold Meta Beskrivelser på 105 tegn (eller 680px) i længde.
Ved du ikke, hvor lang en meta beskrivelse skal være?
Vi anbefaler en længde på meta beskrivelser på 680 pixels eller omkring 105 tegn. Dette giver dig plads til at skrive en effektivt meta beskrivelse, samtidig med at risikoen for afkortning i SERP reduceres.
Selvom der teknisk set ikke er en længdebegrænsning på en HTML meta beskrivelse, afkorter Google uddrag baseret på mængden af tilgængelig plads. Og afkortede meta beskrivelser kan skade din CTR.
Som i dette eksempel på en meta beskrivelse:
Generelt afkorter Google meta beskrivelser ved omkring 960 pixels (cirka 152 tegn) på desktop. Og 680 pixels (cirka 105 tegn) på mobil.
Du kan støde på højere estimater derude—155 tegn er en almindelig anbefaling for længden af meta beskrivelser.
Det nøjagtige antal tegn, der vises i et uddrag, afhænger af forskellige faktorer, såsom:
• Kundens enhed (f.eks. er der mere plads på desktop end på mobil)
• Tegnenes bredde (f.eks. bruger et “m” flere pixels end et “i”)
• Brugerens søgninger (dvs. ord tager flere pixels op, når de er skrevet med fed)
Altid brug vigtig information tæt på starten af din meta beskrivelse. For at fange læsernes opmærksomhed og undgå, at vigtige informationer bliver afkortet.
2. Inkluder Dit Primære Søgeord
Hver meta beskrivelse bør inkludere sidens primære søgeord—den vigtigste søgning, du ønsker siden skal ranke for.
Det vil ikke påvirke din SEO direkte. Men det kan opmuntre brugere til at klikke. Især fordi Google ofte skriver ord med fed.
Lad os sige, du ønsker at rangere for "Bedste hjemmeside designs."
I denne meta beskrivelse er søgningen ikke nævnt specifikt. Så søgerne vil måske ikke tænke, at siden er relevant for dem.
Denne næste SEO meta beskrivelse skiller sig mere ud på grund af fremhævningen. Og adresserer søgerens behov.
3. Giv Søgeren Det De Vil Have
At forstå søgeintentionen (hvad søgeren ønsker at opnå med sin søgning) er nøglen til at skrive en effektiv meta beskrivelse.
Når nogen søger efter "Compare iPhones", lader Apple brugerne vide, at de kan undersøge forskellige modeller.
Således:
Bemærk hvordan Google omskriver meta beskrivelsen for denne iPhone 14 specifikationsside. Fordi søgerne ønsker detaljer - ikke et resumé.
Lav en analyse af søgeintention før du skriver din meta beskrivelser. Så du kan sikre, at du giver søgerne det de vil have.
Klar På Et SEO Kursus?
Besvar 5 spørgsmål også sender vi dig et gratis kursus i SEO!
4. Inddrag Call to action
Call to actions (CTAs) fortæller søgerne, hvad de bør gøre. Brug dem i dine HTML meta beskrivelser for at øge CTR %.
For eksempel:
- Shop online
- Lær mere
- Prøv gratis
CTAs er imperativsætninger - de starter med et verbum og opfordrer læserne til at tage handling. Direkte skrivning kan gøre meta beskrivelser mere sælgende, engagerende og overbevisende.
Overvej dette før og efter eksempel:
Før: Bagage, rejsetilbehør og mere er tilgængeligt på vores hjemmeside. Gratis prøve produkt kan fås med ethvert køb.
Efter: Shop online for premium bagage & rejsetilbehør. Få GRATIS prøve produkt kan fås ved køb.
Inkluder CTAs i dine meta beskrivelser for at få flere klik.