Hvad Er Nofollow Links
Nofollow links er hyperlinks med attributten rel="nofollow" i deres HTML-kode.
Værdien "nofollow" fortæller Google ikke at crawle (scanne for at forstå) den linkede side for at videregive link equity (rangstyrke) til den.
Et nofollow link kan se sådan ud i HTML-koden:
Tilstedeværelsen af attributten rel="nofollow" bekræfter, at linket er nofollow.
Hvad Er Dofollow Links
"Dofollow" links (også kendt som "follow" links) er standardtypen af hyperlink på nettet.
Disse er links uden nogen specielle attributter (såsom nofollow, UGC eller sponsored) knyttet til dem.
I HTML-kode ser et follow link sådan ud:
Her betyder fraværet af nogen af de ovennævnte "rel"-attributter, at det er et follow link.
Bemærk - Teknisk set eksisterer begreberne "follow" og "dofollow" ikke. Vi bruger dem blot for vores egen skyld for at skelne mellem dem fra nofollow links.
Hvordan Adskiller Nofollow Og Dofollow Links Sig?
Den væsentligste forskel mellem nofollow og dofollow links er i, hvordan de påvirker søgerangeringen af den linkede side.
Dofollow links kan øge søgeplaceringen af den side, de linker til. Men nofollow links kan sandsynligvis ikke.
Eksempel:
Hvis du modtager dette link vil det have en positiv indflydelse på din hjemmeside, og google vil højst sandsynligt give dig mere tillid.
Et nofollow link vil ikke give din hjemmeside noget "credit fra google".
Men betyder det så, at de er helt ubrugelige?
Ikke helt nej...
Klar På Et SEO Kursus?
Besvar 5 spørgsmål også sender vi dig et gratis kursus i SEO!
Hvorfor Er Nofollow Links Vigtige?
Her er tre grunde til, at det er fordelagtigt at modtage nofollow links:
1. Trafik.
Hvis du har nofollow backlinks (links fra andre hjemmesider, der peger på dit eget) fra populære hjemmesider, kan de drive trafik til din hjemmesiden.
Faktisk bruger nogle sider, såsom Forbes, kun nofollow-attributter for external links (links, der peger til andre hjemmesider).
Som i denne:
Men det er stadig godt at få et backlink fra store virksomhed, fordi de har et stort publikum. Og det publikum kan klikke på disse links for at lande på din hjemmeside.
2. Eksponering.
At blive nævnt på populære hjemmesider er godt for brandbevidstheden. Og det kan naturligt føre til flere follow backlinks fra andre sider.
For eksempel, hvis en populær blogger linker til din hjemmeside, men bruger nofollow-attributten, øger det stadig opmærksomheden omkring dit brand blandt deres publikum.
Flere læsere kan derefter gå videre til at linke organisk til din hjemmeside. Og disse kunne let være follow links, der kan videregive link equity.
3. Diversitet i Backlink Profil.
Søgemaskiner værdsætter en naturlig og varieret backlink-profil.
Dette inkluderer en blanding af både nofollow og follow links.
En professionel hjemmeside med kun follow links kan fremstå unaturligt eller manipulerende for søgemaskiner, hvilket potentielt kan udløse red flags.
Ved at have en sund balance af nofollow links demonstrerer din hjemmeside et mere organisk mønster.
Derfor er nofollow links også vigtige for SEO.
Hvordan Tjekker Man Om Et Link Er Nofollow
For at se, om et specifikt link har en nofollow-attribut, skal du tjekke sidens kildekode.
Hold musen over linket, højreklik på det, og vælg "inspect." (Denne funktion kan have forskellige navne i forskellige browsere.)
Hvis du ser ordet "nofollow" inden for "rel"-attributten, betyder det, at linket er nofollow.
Bemærk: Fra nu af vil vi bruge det generelle udtryk nofollow links til at henvise til links, der ikke videregiver link equity. Dette inkluderer rel="nofollow," rel="sponsored," og rel="ugc."
Hvornår Skal Man Bruge Nofollow Links
Her er de mest normale anvendelser for nofollow links:
• Linking til en side, du ikke ønsker at støtte. Hvis du ikke ønsker at være associeret med den linkede side (f.eks., du har brug for at linke til en gambling hjemmeside, men ikke ønsker at indikere, at du støtter til gambling), brug rel="nofollow."
• Inkludering af sponsoreret/betalte links. Hvis linket er sponsoreret eller købt på nogen måde, brug rel="sponsored." Dette gælder både for links, der peger på andre sider fra din hjemmeside, og links, der peger til din hjemmeside. Sørg derfor for, at andre, der linker til dig med et betalt link, gør det korrekt.
• Brug af affiliate links. På samme måde, for affiliate links, der peger til eller fra din hjemmeside, brug rel="sponsored."
• Brugergenereret indhold. Links som er skabt af brugere på din hjemmeside (som links i kommentarer eller på et forum), brug rel="ugc." Ellers vil folk spamme din hjemmeside med links i et forsøg på at forbedre deres søgeplaceringer.
Hvornår Skal Man Undgå At Bruge Nofollow Links
Før i tiden blev nofollow-attributten ofte brugt uden for sit primære formål til at påvirke, hvordan link equity overføres fra din side.
For eksempel, hvis du ønskede at sende mere link equity til dine egne sider gennem internal links, ville du bruge nofollow-attributten for alle de external links.
Denne teknik (kaldet
PageRank sculpting) virker ikke længere. Fordi Google ændrede måden, hvorpå det bruger nofollow links til PageRank.
Men nogle tænker stadig på nofollow-attributten på denne måde - og nogle dårlige praksisser fortsætter.
Med alt dette i tankerne er her to almindelige eksempler på, hvordan man ikke
bør bruge nofollow:
•
Nofollow for alle external links. Du bør ikke bruge nofollow-attributten for alle links, der peger ud fra din hjemmeside. Det hjælper ikke din hjemmeside (og kan endda skade den).
•
Nofollow for internal links. Du bør ikke bruge "nofollow"-attributten for
internal links. Hvis du ikke ønsker, at en bestemt side skal crawles eller indekseres, er der bedre måder at indikere det på, såsom ved at bruge robots meta tags.
Næste Skridt Med Skillbuddy
Nu hvor du kender grundlæggende om nofollow og follow links, vil du måske dykke dybere ned i, hvordan links påvirker SEO og hvordan man får de bedste backlinks til din hjemmeside.
Her er nogle nyttige ressourcer:
• Hvad er Backlinks?
• Link Building for SEO
• Backlink Management (gratis videokursus)
• Internal Linking
Få mere trafik i dag hos Skillbuddy.