fbpx

SEO Tracking: Vigtigste KPI’s Til At Få SEO Succes

Af Tomas Graversen
Læse tid: 10 min.

Introduktion

Hvis du bruger tid og ressourcer på SEO, vil du sandsynligvis vide, om seo optimering er succesfuld.

Det er her, SEO tracking kommer ind i billedet. Det hjælper dig med at bestemme, hvilken effekt dine optimeringer har.

Denne artikel vil bryde ned, hvordan man laver en ordenlig SEO tracking. Inklusiv hvilke metrikker/KPI's der skal spores og de platforme, der hjælper dig med at gøre det nøjagtigt.
Vil du have en gratis SEO analyse?
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev - Få indblik i nyeste markedstrends, SEO tips, hjemmeside tricks og meget mere...

Hovedpointer

• Hvad er SEO tracking?
• 8 Metrikker/KPI's og KPI typer til at tracke din SEO optimering.
• Hvordan man tracker SEO optimering ændringer
• Begynd SEO tracking med seo tools
• Nøgleord statistikker
Tid til at vækste din online forretning?
Hey mit navn er Tomas! Jeg hjælper iværksættere, som dig, med at vækste deres online forretning. Mit eneste spørgsmål er, bliver det din?

Hvad Er SEO Tracking?

SEO tracking er processen med at overvåge og analysere organisk søgepræstation gennem kvantificerbare metrikker.

Som organiske søgeords (vist her i Position Tracking):
Søgeord position tracking til seo optimering
Med SEO tracking kan du lettere afgøre, om specifikke SEO optimeringer eller SEO-kampagner hjælper dig med at nå dine forretningsmål. Og afdække strategiske indblikke, du kan bruge til at forbedre dig i fremtiden.

Og hvis du laver SEO for en organisation eller en kunde, hjælper SEO tracking dig med at bevise værdien af dine optimering for kunden, som du kan bevise. Dette kan føre til større anerkendelse af dine optimeringer. Og måske endda flere ressourcer til fremtidigt SEO optimeringer.

8 KPI's og KPI Typer Til At Tracke Din SEO Optimering

De KPI's, du tracker når du laver SEO, bør være direkte relateret til din virksomheds mål.

Men for at komme i gang, her er nogle af de mest almindelige SEO-metrikker, som markedsførere sporer:

Keyword Rankings.

Keyword Ranking/ Søgeord rangering fortæller dig, hvor din hjemmeside ligger i søgeresultaterne for specifikke søgeord.
For eksempel rangerer en hjemmeside nedenfor på søgeordet “Keyword ranking” De ligger nummer et på dette søgeord.
SERP fremvisning af søgeord
Mange SEO optimeringer sigter mod at opnå højere position på SERP for specifikke søgeord. Fordi jo højere dine søgeord rangere, desto mere sandsynligt er det, at du modtager mere organisk trafik (Modsat af betalt trafik), der kommer fra søgemaskinerne.

Så det er en god idé at spore de her KPI'er.

Ideelt set vil du kontinuerligt spore dine primære søgeord. Det giver dig mulighed for at tracke ændringer og fikse de her ændringer.

Vi vil senere i denne blog gå over, hvordan du nemt kan overvåge dine rangeringer med Position Tracking.

Vil Du Have Mere Organisk Trafik?

Se hvordan vi kan drive mere organisk trafik
til din hjemmeside med SEO.

2. Organisk Trafik.

Organisk trafik refererer til antallet af besøgende, der ankommer til dit hjemmeside ved at klikke på ubetalte søgeresultater (dvs. ikke gennem en betalt annonce).

Og du kan se det samlede antal (målt i klik) ved at gå til "Søgeresultater"-rapporten under "Performance" i Google Search Console.
google console
Dette er en almindelig KPI, der bruges i SEO tracking. Fordi det viser, hvor mange mennesker der faktisk kommer til din hjemmeside.

Så det er en god idé at tracke, hvordan din organiske trafik ændrer sig over tid.

Der er et par måder, du kan gøre dette på. Afhængigt af fokus for dine kampagner:

Organisk trafik efter søgeord:
Dette er antallet af organiske besøg, din hjemmeside modtager fra et specifikt søgeord. Dette er vigtigt at spore, hvis din SEO-strategi målretter mod søgeord, der sandsynligvis vil konvertere eller vækste.

Organisk trafik efter hjemmeside: Dette er antallet af organiske besøgende til en specifik side på din hjemmeside. Du skal tracke det, hvis du optimerer indhold eller opbygger backlinks til en specifik side. Det giver indblik i, om dine optimeringer har hjulpet på SEO optimering.

Organisk trafik efter domæne: Dette er det samlede antal organiske besøg dit domæne får (Alle siderne du har på din hjemmeside). Du kan bruge dette til at måle effekten af SEO-aktiviteter, der påvirker hele din hjemmeside. Som at ændre strukturen på din hjemmeside.

At evaluere organisk trafik efter disse forskellige kategorier kan hjælpe dig med at bestemme, hvilke seo optimeringer der har den største indvirkning.

3. Synlighed.

SEO-synlighed angiver, hvor sandsynligt det er, at brugere ser og klikker på dit site i organiske søgeresultater.

I Semrush vises denne metrik i Position Tracking:
Billede af semrushm position tracking funktion
Den vises som en procentdel i fleste seo tools eller af seo ai, der er baseret på de præcise søgeord du tracker samt dine positioner for de her søgeord og estimerede klik rate (CTRs) baseret på deres placeringer.

Jo højere denne procentdel er, desto mere sandsynligt er det, at du tiltrækker brugere til dit site.

4. Organiske Visninger.

En organisk visning sker, hver gang en bruger ser dit website i søgeresultaterne. Selv hvis de ikke klikker på det.
Du vil se disse i et værktøj som Google Search Console (GSC).
google search console visninger af seo optimering
Organiske visninger er et af de første tegn på SEO succes. Og de kan være meget nyttige at være opmærksom på lige efter din hjemmeside offentliggør nye landings pages, ædringer eller blogs.

Tænk på det på denne måde:

En stigning i visninger viser, at søgemaskiner forstår dit hjemmeside indhold og rangerer det for relevante søgeord.

Regelmæssig sporing af visninger kan hjælpe dig med at identificere søgeord, måske ønsker du at målrette mere direkte, eller sider, der er dårligt optimeret.
Pro tip: Mange organiske visninger kombineret med meget få klik for et søgeord, du ikke direkte målretter mod, kan signalere potentiale for organisk trafik, men du for ikke helt fat i denne trafik. 

Klar På Et SEO Kursus?

Besvar 5 spørgsmål også sender vi dig et gratis kursus i SEO!

5. Organiske Konverteringer og Konverteringsrate.

En organisk konvertering sker, når en besøgende udfører en ønsket handling på din hjemmeside.

Nogle eksempler på konverteringshandlinger inkluderer at købe et produkt, abonnere på et nyhedsbrev eller oprette en konto. Som dette:
AI brew nyhedsbrev
Din organiske konverteringsrate er procentdelen af organiske besøgende, der fuldfører en konvertingshandling.

Forhøjede konverteringsrater kan signalere succes i en række områder. Som passende målretning af søgeord, høj kvalitet af indhold og effektive opfordringer til handling (CTAs).

At spore konverteringer er et must, hvis din virksomhed fokuserer på at generere leads eller tjene penge gennem handlinger som salg, abonnementer eller bookinger.

6. Engagement KPI'er.

Engagement KPI's hjælper dig med at forstå, hvordan organiske besøgende interagerer med det indhold du har på din hjemmeside eller wbshop. Du kan spore dem ved hjælp af et værktøj som Google Analytics.
Forskellige værktøjer kan definere dem en smule forskelligt, men nogle af de vigtigste engagement KPI'er inkluderer:

Visninger: Hvor mange gange en side er set

Tid på side: Den gennemsnitlige tid en besøgende tilbringer på en side

Sider pr. besøg/session: Det gennemsnitlige antal sider en besøgende ser

Bounce rate: Procentdelen af besøgende, der forlader dit website efter at have set på én side (det specifikke ved denne kan variere meget mellem analyseværktøjer)

Exit rate: Procentdelen af sessioner, der sluttede på en specifik side
De her KPI's kan hjælpe dig med at identificere de mest populære sider på din hjemmeside, som potentielle kunder finder mest relevante. Eller sider af lav kvalitet, som besøgende har tendens til at forlade.

7. Backlinks.

Backlinks (links fra andre hjemmeside, der linker til din hjemmeside er en vigtig faktorer, som gør du rangere højere på google.)

Det betyder, at have backlinks af høj kvalitet kan føre til højere søgeords rangering og øget organisk trafik (Domain Authority på 40+). Så det er værd at tracke dem. Især hvis de kommer fra autoritative profesionelle hjemmesider.

Du kan bruge Backlink Analytics på de fleste seo tools til hurtigt at identificere eventuelle nye backlinks, du har fået (mere om dette senere).
Billede af backlinks audit funktionen fra Semrush, hvor man kan lave seo tracking.
Bare husk på, at du også kan miste backlinks. Derfor skal man også holde øje med disse tilfælde.

At tracke, hvilke backlinks du har mistet, kan hjælpe dig med at afgøre, hvilket indhold der muligvis skal forbedres. Eller hvor du skal fokusere dine link building outreach optimeringer.

8. Site health.

Site health/Hjemmeside sundhed refererer til den overordnede tekniske sundhed af din hjemmeside. Og at tracke den kan hjælpe dig med at identificere, om tekniske seo problemer kan påvirke din organiske synlighed.
Hvis din SEO optimeringer inkluderer tekniske seo optimeringer (inklusive Core Web Vitals), bør du spore website sundhed. Både før og efter din kampagne.

Du kan også bruge Googles PageSpeed Insights for at få en forståelse af, hvordan dine sider præsterer fra et teknisk synspunkt. Det rapporterer om brugeroplevelsen af din hjemmeside.

Hvordan Man Tracker SEO Optimering Ændringer

For at tracke SEO optimering og præstation, vil du have brug for adgang til platforme, der har opdaterede og nøjagtige data om organisk søgning for din hjemmeside.

Platformene nedenfor kan hjælpe dig med at spore alle de kpi'er, der er nævnt ovenfor. Såvel som andre SEO kpi'er, du måske ønsker at inkorporere i din seo tracking.
- Sufer AI
Lær her, hvordan du fortager en seo optimering -  kursus i SEO.

Boost Din Organiske Trafik

Hey, vi er Skillbuddy! Vi hjælper firmaer med at få mere
organisk trafik. Det eneste spørgsmål er, bliver din den næste?

Google Search Console

Google Search Console er et godt sted at starte for dem, der er nye til SEO tracking. Eller for marketing bureauer, der har begrænsede budgetter fra kunder.

Du kan bruge den til at spore forskellige SEO-metrikker, herunder:

- Organiske klik
- Organiske visninger
- Backlinks
- Gennemsnitlig klikrate (CTR)
- Gennemsnitlig position (for sporing af nøgleordsrangordninger)
- Core Web Vitals
Efter at have oprettet en GSC-konto og bekræftet dit domæne, vil Google begynde at spore data for dit website på daglig basis.

Du kan se en generel oversigt over SEO-metrikker ved at gå til "Søgeresultater." Det er placeret under "Performance"-fanen:
google console
Du kan også download rapporter fra Google search console og eksportere dem som Excel- eller CSV-filer. Eller til Google Sheets.

Det inkluderer sammenligningsrapporter, som gør det nemt at se præstationsændringer efter implementering af SEO-strategier.

Google Analytics 4

Google Analytics 4 (GA4) er en anden gratis platform fra Google. Den sporer alt trafik og brugerinteraktioner på din hjemmeside.
Google analytics 4 optimering af seo på hjemmeside
En af de bedste måder at udnytte denne platform til SEO tracking er at bruge event tracking funktionen.

Når du har oprettet din GA4-konto, vil Google begynde at spore brugeradfærd som visninger, videoafspilninger og downloads.

GA4 kategoriserer disse handlinger som "Events." Og viser dem i rapporter som denne:
Google analytics tracking kpi'er
Du skal ikke bekymre, hvis du ikke ser den konverteringshandling i standardindstillingerne du vil måle efter. Du kan oprette brugerdefinerede events.

Hvis din virksomhed fokuserer på konverteringer, er brugen af GA4 en af de mest nøjagtige måder at spore dem på. Og det gør det meget nemt at beregne konverteringsrater.

Looker Studio

Looker Studio er et andet Google-værktøj, der giver dig mulighed for at skabe interaktive datavisualiseringer og brugerdefinerede rapporter fra dine data.
Google Looker studio fremvisning
Looker Studio har en tendens til, at være lidt mere en kamp at lære.

Men for marketing bureauer, og Agencies, der har brug for mere tilpasning, tilbyder denne platform et bredt udvalg af funktionaliteter.

Og for større hjemmesider kan Looker Studio hjælpe dig med at gennemgå store mængder data for at finde specifikke events, der kan hjælpe med at drive dine SEO optimering i den rigtige retning.

Start Tracking Med Skillbuddy

At tracke SEO optimering behøver ikke at være kompliceret.

Hvis du ønsker at få lavet hele processen og vil have en SEO bureau til, at stå for det er du kommet til det rette sted. Klik her for, at blive kontaktet af en af vores eksperter! Tryk på mig

Vil Du Have Mere Organisk Trafik?

Se hvordan vi kan drive mere organisk trafik til din hjemmeside med SEO.

Søgeords statistikker

Over 36% af SEO-specialister siger, at de bruger mest af deres tid på keyword research

43,9% af markedsførere ser på, hvordan deres nøgleord rangerer for at bestemme SEO-succes

30,8% af SEO bureauer siger, at deres kunders hovedinteresse er services inden for seo strategier.

70% af søgninger indeholder fire eller flere ord.

Ifølge en undersøgelse får nøgleord, der er mellem 10-15 ord lange, 1,76x flere klik end enkeltordsudtryk

Lad Skillbuddy Håndterer Din SEO!

Spar en masse tid, og gør det du bedst til, at vækste din forretning. Så klarer vi din SEO!
© 2024 Skillbuddy ApS. All rights reserved.

Vil du have mere organisk trafik?

Firmaer, som stoler på os

Kontakt os

Ethvert godt samarbejde starter med en samtale. Lad os tage uforpligtende en af slagsen.
Mobil: +45 21 18 78 77
Mail: Kontakt@skillbuddy.dk

This is a heading.

src="https://api.leadconnectorhq.com/widget/form/wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
style="width:100%;height:100%;border:none;border-radius:4px"
id="inline-wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
data-layout="{'id':'INLINE'}"
data-trigger-type="alwaysShow"
data-trigger-value=""
data-activation-type="alwaysActivated"
data-activation-value=""
data-deactivation-type="neverDeactivate"
data-deactivation-value=""
data-form-name="Form Opt-In (VSS)"
data-height="713"
data-layout-iframe-id="inline-wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
data-form-id="wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
title="Form Opt-In (VSS)"


Invalid shortcode

Lad os øge din trafik!

Oversigt for 5 ugers SEO plan:

Uge 1:  Find profitable keywords - Brug din første uge på at skabe et sæt af nøgleord, som du vil målrette mod SEO. Målret de rigtige nøgleord, hvor der er masser af trafik, hvor nøgleordene konverterer til kunder, og hvor du kan slå konkurrencen.
Uge 2:  Optimer din hjemmesides SEO - Brug din anden uge på at rette alle on-page SEO-fejlene på din hjemmeside. At rette disse fejl vil gøre din hjemmeside mere søgemaskinevenlig og gør det lettere for dig at rangere på dine søgeord.
Uge 3:  Content marketing - Her vil du få et indblik i, hvordan du skriver indhold, som resonerer med dine potentielle købere.
Uge 4:  Tracking - Du kan ikke skalere din marketing, før du ved, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Ved at få din tracking sat op, vil du kunne se trafikkilder, indhold og nøgleord, der genererer DKK.
Uge 5:  Linkbuilding - Links viser Google, at din hjemmeside er en "autoritativ og pålidelig informationskilde." <-- Googles ord. Det betyder nu bare, at Google kan se jeres side ikke er til fare for nogen.

Firmaer, som stoler på os

100+ digitale projekter, 5-stjerner på trustpilot.

Vi har hjulpet firmaer internationalt.
Skillbuddy kunde testimonial smiling
Jeg kan allerede se flere bookings i min salon. Selvom jeg kun har fortaget nogle få ændringer har det stadig været super effektivt.
Hanne Eriksen

Kontakt os

Ethvert godt samarbejde starter med en samtale. Lad os tage uforpligtende en af slagsen.
Mobil: +45 21 18 78 77
Mail: Kontakt@skillbuddy.dk

Alt du skal bruge til dit website for 159 kr. 🚀

Vi er drevet af at skabe resultater for dig.