Hvad Er SEO Tracking?
SEO tracking er processen med at overvåge og analysere organisk søgepræstation gennem kvantificerbare metrikker.
Som organiske søgeords (vist her i Position Tracking):
Med SEO tracking kan du lettere afgøre, om specifikke SEO optimeringer eller SEO-kampagner hjælper dig med at nå dine forretningsmål. Og afdække strategiske indblikke, du kan bruge til at forbedre dig i fremtiden.
Og hvis du laver SEO for en organisation eller en kunde, hjælper SEO tracking dig med at bevise værdien af dine optimering for kunden, som du kan bevise. Dette kan føre til større anerkendelse af dine optimeringer. Og måske endda flere ressourcer til fremtidigt SEO optimeringer.
8 KPI's og KPI Typer Til At Tracke Din SEO Optimering
De KPI's, du tracker når du laver SEO, bør være direkte relateret til din virksomheds mål.
Men for at komme i gang, her er nogle af de mest almindelige SEO-metrikker, som markedsførere sporer:
Keyword Rankings.
Keyword Ranking/ Søgeord rangering fortæller dig, hvor din hjemmeside ligger i søgeresultaterne for specifikke søgeord.
For eksempel rangerer en hjemmeside nedenfor på søgeordet “Keyword ranking” De ligger nummer et på dette søgeord.
Mange SEO optimeringer sigter mod at opnå højere position på SERP for specifikke søgeord. Fordi jo højere dine søgeord rangere, desto mere sandsynligt er det, at du modtager mere organisk trafik (Modsat af betalt trafik), der kommer fra søgemaskinerne.
Så det er en god idé at spore de her KPI'er.
Ideelt set vil du kontinuerligt spore dine primære søgeord. Det giver dig mulighed for at tracke ændringer og fikse de her ændringer.
Vi vil senere i denne blog gå over, hvordan du nemt kan overvåge dine rangeringer med Position Tracking.
2. Organisk Trafik.
Organisk trafik refererer til antallet af besøgende, der ankommer til dit hjemmeside ved at klikke på ubetalte søgeresultater (dvs. ikke gennem en betalt annonce).
Og du kan se det samlede antal (målt i klik) ved at gå til "Søgeresultater"-rapporten under "Performance" i Google Search Console.
Dette er en almindelig KPI, der bruges i SEO tracking. Fordi det viser, hvor mange mennesker der faktisk kommer til din hjemmeside.
Så det er en god idé at tracke, hvordan din organiske trafik ændrer sig over tid.
Der er et par måder, du kan gøre dette på. Afhængigt af fokus for dine kampagner:
Organisk trafik efter søgeord:
Dette er antallet af organiske besøg, din hjemmeside modtager fra et specifikt søgeord. Dette er vigtigt at spore, hvis din SEO-strategi målretter mod søgeord, der sandsynligvis vil konvertere eller vækste.
Organisk trafik efter hjemmeside: Dette er antallet af organiske besøgende til en specifik side på din hjemmeside. Du skal tracke det, hvis du optimerer indhold eller opbygger backlinks til en specifik side. Det giver indblik i, om dine optimeringer har hjulpet på SEO optimering.
Organisk trafik efter domæne: Dette er det samlede antal organiske besøg dit domæne får (Alle siderne du har på din hjemmeside). Du kan bruge dette til at måle effekten af SEO-aktiviteter, der påvirker hele din hjemmeside. Som at ændre strukturen på din hjemmeside.
At evaluere organisk trafik efter disse forskellige kategorier kan hjælpe dig med at bestemme, hvilke seo optimeringer der har den største indvirkning.
3. Synlighed.
SEO-synlighed angiver, hvor sandsynligt det er, at brugere ser og klikker på dit site i organiske søgeresultater.
I Semrush vises denne metrik i Position Tracking:
Den vises som en procentdel i fleste seo tools eller af seo ai, der er baseret på de præcise søgeord du tracker samt dine positioner for de her søgeord og estimerede klik rate (CTRs) baseret på deres placeringer.
Jo højere denne procentdel er, desto mere sandsynligt er det, at du tiltrækker brugere til dit site.
4. Organiske Visninger.
En organisk visning sker, hver gang en bruger ser dit website i søgeresultaterne. Selv hvis de ikke klikker på det.
Du vil se disse i et værktøj som Google Search Console (GSC).
Organiske visninger er et af de første tegn på SEO succes. Og de kan være meget nyttige at være opmærksom på lige efter din hjemmeside offentliggør nye landings pages, ædringer eller blogs.
Tænk på det på denne måde:
En stigning i visninger viser, at søgemaskiner forstår dit hjemmeside indhold og rangerer det for relevante søgeord.
Regelmæssig sporing af visninger kan hjælpe dig med at identificere søgeord, måske ønsker du at målrette mere direkte, eller sider, der er dårligt optimeret.
Pro tip: Mange organiske visninger kombineret med meget få klik for et søgeord, du ikke direkte målretter mod, kan signalere potentiale for organisk trafik, men du for ikke helt fat i denne trafik.
Klar På Et SEO Kursus?
Besvar 5 spørgsmål også sender vi dig et gratis kursus i SEO!
5. Organiske Konverteringer og Konverteringsrate.
En organisk konvertering sker, når en besøgende udfører en ønsket handling på din hjemmeside.
Nogle eksempler på konverteringshandlinger inkluderer at købe et produkt, abonnere på et nyhedsbrev eller oprette en konto. Som dette:
Din organiske konverteringsrate er procentdelen af organiske besøgende, der fuldfører en konvertingshandling.
Forhøjede konverteringsrater kan signalere succes i en række områder. Som passende målretning af søgeord, høj kvalitet af indhold og effektive opfordringer til handling (CTAs).
At spore konverteringer er et must, hvis din virksomhed fokuserer på at generere leads eller tjene penge gennem handlinger som salg, abonnementer eller bookinger.
6. Engagement KPI'er.
Engagement KPI's hjælper dig med at forstå, hvordan organiske besøgende interagerer med det indhold du har på din hjemmeside eller wbshop. Du kan spore dem ved hjælp af et værktøj som Google Analytics.
Forskellige værktøjer kan definere dem en smule forskelligt, men nogle af de vigtigste engagement KPI'er inkluderer:
Visninger: Hvor mange gange en side er set
Tid på side: Den gennemsnitlige tid en besøgende tilbringer på en side
Sider pr. besøg/session: Det gennemsnitlige antal sider en besøgende ser
Bounce rate: Procentdelen af besøgende, der forlader dit website efter at have set på én side (det specifikke ved denne kan variere meget mellem analyseværktøjer)
Exit rate: Procentdelen af sessioner, der sluttede på en specifik side
De her KPI's kan hjælpe dig med at identificere de mest populære sider på din hjemmeside, som potentielle kunder finder mest relevante. Eller sider af lav kvalitet, som besøgende har tendens til at forlade.
7. Backlinks.
Backlinks (links fra andre hjemmeside, der linker til din hjemmeside er en vigtig faktorer, som gør du rangere højere på google.)
Det betyder, at have backlinks af høj kvalitet kan føre til højere søgeords rangering og øget organisk trafik (Domain Authority på 40+). Så det er værd at tracke dem. Især hvis de kommer fra autoritative profesionelle hjemmesider.
Du kan bruge Backlink Analytics på de fleste seo tools til hurtigt at identificere eventuelle nye backlinks, du har fået (mere om dette senere).
Bare husk på, at du også kan miste backlinks. Derfor skal man også holde øje med disse tilfælde.
At tracke, hvilke backlinks du har mistet, kan hjælpe dig med at afgøre, hvilket indhold der muligvis skal forbedres. Eller hvor du skal fokusere dine link building outreach optimeringer.
8. Site health.
Site health/Hjemmeside sundhed refererer til den overordnede tekniske sundhed af din hjemmeside. Og at tracke den kan hjælpe dig med at identificere, om tekniske seo problemer kan påvirke din organiske synlighed.
Hvis din SEO optimeringer inkluderer tekniske seo optimeringer (inklusive Core Web Vitals), bør du spore website sundhed. Både før og efter din kampagne.
Du kan også bruge Googles PageSpeed Insights for at få en forståelse af, hvordan dine sider præsterer fra et teknisk synspunkt. Det rapporterer om brugeroplevelsen af din hjemmeside.
Hvordan Man Tracker SEO Optimering Ændringer