fbpx

Hvad Er Keyword Difficulty & Hvordan Man Måler Det

Af Tomas Graversen
Læse tid: 4 min.

Introduktion

I denne blog gennemgår vi "Keyword Difficulty" på dansk søgeordsvanskelighed, men i denne blog benytter vi det engleske ord. Vi har målinger fra forskellige SEO tools, som anvender avancerede data'er for at give os den mest præcise data.

Vi gennemgår Keyword difficulty's betydning, faktorer for Keyword difficulty, og hvordan du finder ud af, hvordan man vælger om man skal benytte det søgeord.

Dog har næsten alle gode SEO strategier har både lette og svære nøgleord samt betydningen af longtail søgeord for at tiltrække specifik og værdifuld trafik til din professionelle hjemmeside.
Vil du have en gratis SEO analyse?
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev - Få indblik i nyeste markedstrends, SEO tips, hjemmeside tricks og meget mere...

Hovedpointer

• Hvad er keyword difficulty
• Hvorfor det vigtigt at forstå keyword difficulty
• De faktorer, der bestemmer, hvor svært et nøgleord er at rangere for
• Hvordan man tjekker et søgeords keyword difficulty
• Vælg de rigtige søgeord til din virksomhed
• Hvordan longtail keywords påvirker keyword difficulty
• Nøgleord statistikker
Tid til at vækste din online forretning?
Hey mit navn er Tomas! Jeg hjælper iværksættere, som dig, med at vækste deres online forretning. Mit eneste spørgsmål er, bliver det din?

Hvad Er Keyword Difficulty?

Keyword Difficulty (eller SEO-vanskelighed) er en søgeords dats, der angiver, hvor svært det vil være at opnå en høj placering for søgeordet i Googles søgeresultater. Det bliver typisk som en procentdel, hvor 100% angiver, at søgeordet er ekstremt svært at rangere for, og det vil være meget svært at rangere på Googles første side, hvor 0% er mega let.
Semrush keyword difficulty software program

Hvorfor Det Vigtigt At Forstå Keyword Difficulty

At forstå Keyword Difficulty kan hjælpe dig med at vælge søgeord når i din virksomhed laver content eller seo optimeringer - de processer og teknikker, du bruger til at øge synligheden i søgeresultaterne.

Hvis du kun målretter mod søgeord, der er for svære at rangere for, kan du spilde tid og ressourcer uden at se nogen resultater.
Semrush Keyword difficulty med søgeord, som er svære at rangere for
Billede fra Semrush
Men hvis du kun målretter mod søgeord, der er for lette at rangere for, kan du gå glip af mere værdifuld trafik og konverteringer.
Semrush keyword difficulty med søgeord som er nemme at rangere for
Billede fra Semrush
Men Keyword Difficulty (KD%) kan hjælpe dig med at finde det gyldne søgeord som er mellem super konkurrenceprægede søgeord (der er uden for rækkevidde) og søgeord med lav konkurrence (der ikke får nogen søgninger).

Med andre ord hjælper KD% dig med at vælge de rigtige søgeord til din hjemmeside, der bringer en god mængde organisk trafik, men ikke kræver for meget indsats.

Yderligere læsning:
Hvordan man udfører keyword research for SEO

Vil Du Have Mere Organisk Trafik?

Se hvordan vi kan drive mere organisk trafik
til din hjemmeside med SEO.

De Faktorer, Der Bestemmer, Hvor Svært Et Nøgleord Er At Rangere For

De fleste SEO platforme beregner alle Keyword Difficulty baseret på en række faktorer.

Man analyserer søgeresultatsiden (SERP) for at se, hvem der rangerer i top 10.

Derefter kigger man på disse URLs for at se:

- SERP-relaterede kvaliteter for det specifikke søgeord
- Medianen antal henvisende domæner til de her URLs
- Medianen i forhold til "dofollow"/nofollow links til hjemmesidens URLs
- Medianen Authority Score for hjemmesidens URLs

(Authority Score er en data, der vurdere den overordnede kvalitet og SEO for en hjemmeside eller en webshop.)

Andre Faktorer, Der Påvirker Din SEO.

Der er andre måder at forstå, hvor svært det er at rangere for et søgeord ud over at studere Keyword difficulty.

Det inkluderer at evaluere:

- Dine konkurrenter
- Kvaliteten af dit indhold
- Søgeordets søgehensigt
- Din backlink-profil

Dine Konkurrenter.

En vigtig faktor i at bestemme SEO keyword difficulty er at vide, hvem der konkurrerer om det specifikke søgeord. Det vil hjælpe dig med at se, om de har Authority Scores og indhold, du kan konkurrere imod.

Og det betyder at lave noget SEO-konkurrenceanalyse.

For at finde ud af, hvem du konkurrerer imod for et specifikt søgeord, åben "Keyword Overview" på dit seo tool. Det kan være den hedder noget lidt andet på det SEO program du benytter, men er næsten altid det samme.

Indtast derefter dit søgeord og klik på “Søg”.
Søgeord detaljer på et software kaldt semrush
På den side find den sektion, hvor du kan se "SERP analyse"derinde kan du se de konkurrenter du har, som ligger sig på samme søgeord.
SERP analyse af søgeordet SEO bureau

Søgeords intention.

Søgehensigt (eller søgeordsintention) er grunden til, at nogen laver en SEO optimering baseret på hvad forburgerne søger på i en søgemaskine.

Og at opfylde hensigten er en af de vigtigste faktorer for at rangere højere på Google.

Der er fire forskellige typer af søgeordsintention:

- Informativ: Brugeren ønsker at lære mere om et emne
- Kommerciel: Brugeren undersøger muligheder før et køb
- Transaktionel: Brugeren ønsker at fuldføre en handling (dvs. købe noget)
- Navigations: Brugeren ønsker at finde en specifik side

Så, når du laver ændringer på din hjemmeside eller blogs, sørg for, at det stemmer overens med den intention bag de søgeord, du målretter mod.

Hvis du gør det, vil det være lettere at rangere—uanset søgeordets vanskelighed.

Klar På Et SEO Kursus?

Besvar 5 spørgsmål også sender vi dig et gratis kursus i SEO!

Backlinks.

Googles algoritme prioriterer sider med mange backlinks.

Kvalitetsbacklinks—indgående links, der kommer fra autoritative hjemmesider—fortæller søgemaskiner, at dit indhold indeholder information som er troværdigt.

Hvilket hjælper med at øge din hjemmesides autoritet.
Backlinks illustration af skillbuddy
Hvad har dette at gøre med keyword difficulty?

Hvis dine topkonkurrenter ligger på et søgeord har de sandsynligvis alle stærke backlinkprofiler, og det vil være sværere for dig at rangere.

Men backlinks kan også arbejde til din fordel.

Fordi du kan skabe en link building-strategi for at opnå flere kvalitetsbacklinks, der øger din hjemmesides autoritet. Hvilket hjælper dine sider med at rangere.

Populære link building-strategier inkluderer:

- E-mail outreach
- Broken link building
- Ikke linkede brand mentions

Du kan objektivt evaluere ethver hjemmeisdes autoritet ved hjælp af Backlink Analytics.

De fleste SEO tools har en funktion, som hjælper med at analysere backlinks.

Hvordan Man Tjekker Et Søgeords Keyword Difficulty

Du kan nemt finde et søgeords KD% med et SEO tools som oftes hedder noget med "Keyword Overview" inde i værktøjerne.

Billederne nedenunder giver dig et overblik på søgeords sværhedsgrad
SEO keyword difficulty oversigt
Billede fra Semrush
Semrush viser hvordan keyword difficulty fungerer i form af en illustration, og gennemgår hvordan link building også kan gavne dine seo optimeringer
Billede fra Semrush

Hvad er en god keyword difficulty score?

Du skal kende (og forstå) din hjemmesides Authority Score. Og hvordan du er i forhold til dine konkurrenter med organisk trafik, backlinks og søgeord.

For eksempel, hvis din hjemmeside har en høj Authority Score, kan du måske rangere for sværere søgeord.

I så fald kan det være værd at målrette mod søgeord som er sværere at rangere for.

Men det vil sandsynligvis være meget sværere at rangere for disse søgeord, hvis du har en hel ny hjemmeside.

I dette tilfælde kan det være klogt at undgå de søgeord med høj keyword difficulty for nu. Og i stedet sigte efter lettere søgeord for at opbygge din autoritet over tid.

Men nogle søgeord er også fundamentale for din virksomhed. Du kan beslutte om det er værd at gøre den ekstra indsats for at ligge på dem, selvom det tager længere tid at rangere.

Så, hvordan går du frem med at vælge søgeord baseret på deres vanskelighed?

SEO er et langtidsspil. Selvom et søgeord ser uopnåeligt ud lige nu, betyder det ikke, at du bør ignorere det helt. Du skal bare acceptere, at det vil tage tid at rangere.

Boost Din Organiske Trafik

Hey, vi er Skillbuddy! Vi hjælper firmaer med at få mere
organisk trafik. Det eneste spørgsmål er, bliver din den næste?

Hvordan Longtail Keywords Påvirker Keyword Difficulty

Longtail søgeord er meget specifikke søgninger, der normalt har et lavere søgevolumen og lavere keyword difficulty (og er ofte længere).
Longtail keyword eksempel
Det kan være en god start at målrette ligge sig på de søgeord, fordi de:

- Er lettere at rangere for
- Driver specifikt trafik
- Har tendens til at have højere konverteringsrater
Det betyder, at longtail søgeord med lave KD%-scorer kan være fantastiske søgeord at målrette mod.

Søgeords statistikker

Over 36% af SEO-specialister siger, at de bruger mest af deres tid på keyword research

43,9% af markedsførere ser på, hvordan deres nøgleord rangerer for at bestemme SEO-succes

30,8% af SEO bureauer siger, at deres kunders hovedinteresse er services inden for seo strategier.

70% af søgninger indeholder fire eller flere ord.

Ifølge en undersøgelse får nøgleord, der er mellem 10-15 ord lange, 1,76x flere klik end enkeltordsudtryk

Vil Du Have Mere Organisk Trafik?

Se hvordan vi kan drive mere organisk trafik til din hjemmeside med SEO.
© 2024 Skillbuddy ApS. All rights reserved.

Vil du have mere organisk trafik?

Firmaer, som stoler på os

Kontakt os

Ethvert godt samarbejde starter med en samtale. Lad os tage uforpligtende en af slagsen.
Mobil: +45 21 18 78 77
Mail: Kontakt@skillbuddy.dk

This is a heading.

src="https://api.leadconnectorhq.com/widget/form/wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
style="width:100%;height:100%;border:none;border-radius:4px"
id="inline-wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
data-layout="{'id':'INLINE'}"
data-trigger-type="alwaysShow"
data-trigger-value=""
data-activation-type="alwaysActivated"
data-activation-value=""
data-deactivation-type="neverDeactivate"
data-deactivation-value=""
data-form-name="Form Opt-In (VSS)"
data-height="713"
data-layout-iframe-id="inline-wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
data-form-id="wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
title="Form Opt-In (VSS)"


Invalid shortcode

Lad os øge din trafik!

Oversigt for 5 ugers SEO plan:

Uge 1:  Find profitable keywords - Brug din første uge på at skabe et sæt af nøgleord, som du vil målrette mod SEO. Målret de rigtige nøgleord, hvor der er masser af trafik, hvor nøgleordene konverterer til kunder, og hvor du kan slå konkurrencen.
Uge 2:  Optimer din hjemmesides SEO - Brug din anden uge på at rette alle on-page SEO-fejlene på din hjemmeside. At rette disse fejl vil gøre din hjemmeside mere søgemaskinevenlig og gør det lettere for dig at rangere på dine søgeord.
Uge 3:  Content marketing - Her vil du få et indblik i, hvordan du skriver indhold, som resonerer med dine potentielle købere.
Uge 4:  Tracking - Du kan ikke skalere din marketing, før du ved, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Ved at få din tracking sat op, vil du kunne se trafikkilder, indhold og nøgleord, der genererer DKK.
Uge 5:  Linkbuilding - Links viser Google, at din hjemmeside er en "autoritativ og pålidelig informationskilde." <-- Googles ord. Det betyder nu bare, at Google kan se jeres side ikke er til fare for nogen.

Firmaer, som stoler på os

100+ digitale projekter, 5-stjerner på trustpilot.

Vi har hjulpet firmaer internationalt.
Skillbuddy kunde testimonial smiling
Jeg kan allerede se flere bookings i min salon. Selvom jeg kun har fortaget nogle få ændringer har det stadig været super effektivt.
Hanne Eriksen

Kontakt os

Ethvert godt samarbejde starter med en samtale. Lad os tage uforpligtende en af slagsen.
Mobil: +45 21 18 78 77
Mail: Kontakt@skillbuddy.dk

Alt du skal bruge til dit website for 159 kr. 🚀

Vi er drevet af at skabe resultater for dig.