Hvad Er Keyword Difficulty?
Keyword Difficulty (eller SEO-vanskelighed) er en søgeords dats, der angiver, hvor svært det vil være at opnå en høj placering for søgeordet i Googles søgeresultater. Det bliver typisk som en procentdel, hvor 100% angiver, at søgeordet er ekstremt svært at rangere for, og det vil være meget svært at rangere på Googles første side, hvor 0% er mega let.
Hvorfor Det Vigtigt At Forstå Keyword Difficulty
At forstå Keyword Difficulty kan hjælpe dig med at vælge søgeord når i din virksomhed laver content eller seo optimeringer - de processer og teknikker, du bruger til at øge synligheden i søgeresultaterne.
Hvis du kun målretter mod søgeord, der er for svære at rangere for, kan du spilde tid og ressourcer uden at se nogen resultater.
Men hvis du kun målretter mod søgeord, der er for lette at rangere for, kan du gå glip af mere værdifuld trafik og konverteringer.
Men Keyword Difficulty (KD%) kan hjælpe dig med at finde det gyldne søgeord som er mellem super konkurrenceprægede søgeord (der er uden for rækkevidde) og søgeord med lav konkurrence (der ikke får nogen søgninger).
Med andre ord hjælper KD% dig med at vælge de rigtige søgeord til din hjemmeside, der bringer en god mængde organisk trafik, men ikke kræver for meget indsats.
Yderligere læsning: Hvordan man udfører keyword research for SEO
De Faktorer, Der Bestemmer, Hvor Svært Et Nøgleord Er At Rangere For
De fleste SEO platforme beregner alle Keyword Difficulty baseret på en række faktorer.
Man analyserer søgeresultatsiden (SERP) for at se, hvem der rangerer i top 10.
Derefter kigger man på disse URLs for at se:
- SERP-relaterede kvaliteter for det specifikke søgeord
- Medianen antal henvisende domæner til de her URLs
- Medianen i forhold til "dofollow"/nofollow links til hjemmesidens URLs
- Medianen Authority Score for hjemmesidens URLs
(Authority Score er en data, der vurdere den overordnede kvalitet og SEO for en hjemmeside eller en webshop.)
Andre Faktorer, Der Påvirker Din SEO.
Der er andre måder at forstå, hvor svært det er at rangere for et søgeord ud over at studere Keyword difficulty.
Det inkluderer at evaluere:
- Dine konkurrenter
- Kvaliteten af dit indhold
- Søgeordets søgehensigt
- Din backlink-profil
Dine Konkurrenter.
En vigtig faktor i at bestemme SEO keyword difficulty er at vide, hvem der konkurrerer om det specifikke søgeord. Det vil hjælpe dig med at se, om de har Authority Scores og indhold, du kan konkurrere imod.
Og det betyder at lave noget SEO-konkurrenceanalyse.
For at finde ud af, hvem du konkurrerer imod for et specifikt søgeord, åben "Keyword Overview" på dit seo tool. Det kan være den hedder noget lidt andet på det SEO program du benytter, men er næsten altid det samme.
Indtast derefter dit søgeord og klik på “Søg”.
På den side find den sektion, hvor du kan se "SERP analyse"derinde kan du se de konkurrenter du har, som ligger sig på samme søgeord.
Søgeords intention.
Søgehensigt (eller søgeordsintention) er grunden til, at nogen laver en SEO optimering baseret på hvad forburgerne søger på i en søgemaskine.
Og at opfylde hensigten er en af de vigtigste faktorer for at rangere højere på Google.
Der er fire forskellige typer af søgeordsintention:
- Informativ: Brugeren ønsker at lære mere om et emne
- Kommerciel: Brugeren undersøger muligheder før et køb
- Transaktionel: Brugeren ønsker at fuldføre en handling (dvs. købe noget)
- Navigations: Brugeren ønsker at finde en specifik side
Så, når du laver ændringer på din hjemmeside eller blogs, sørg for, at det stemmer overens med den intention bag de søgeord, du målretter mod.
Hvis du gør det, vil det være lettere at rangere—uanset søgeordets vanskelighed.
Klar På Et SEO Kursus?
Besvar 5 spørgsmål også sender vi dig et gratis kursus i SEO!
Backlinks.
Googles algoritme prioriterer sider med mange backlinks.
Kvalitetsbacklinks—indgående links, der kommer fra autoritative hjemmesider—fortæller søgemaskiner, at dit indhold indeholder information som er troværdigt.
Hvilket hjælper med at øge din hjemmesides autoritet.
Hvad har dette at gøre med keyword difficulty?
Hvis dine topkonkurrenter ligger på et søgeord har de sandsynligvis alle stærke backlinkprofiler, og det vil være sværere for dig at rangere.
Men backlinks kan også arbejde til din fordel.
Fordi du kan skabe en link building-strategi for at opnå flere kvalitetsbacklinks, der øger din hjemmesides autoritet. Hvilket hjælper dine sider med at rangere.
Populære link building-strategier inkluderer:
- E-mail outreach
- Broken link building
- Ikke linkede brand mentions
Du kan objektivt evaluere ethver hjemmeisdes autoritet ved hjælp af Backlink Analytics.
De fleste SEO tools har en funktion, som hjælper med at analysere backlinks.
Hvordan Man Tjekker Et Søgeords Keyword Difficulty
Du kan nemt finde et søgeords KD% med et SEO tools som oftes hedder noget med "Keyword Overview" inde i værktøjerne.
Billederne nedenunder giver dig et overblik på søgeords sværhedsgrad
Hvad er en god keyword difficulty score?
Du skal kende (og forstå) din hjemmesides Authority Score. Og hvordan du er i forhold til dine konkurrenter med organisk trafik, backlinks og søgeord.
For eksempel, hvis din hjemmeside har en høj Authority Score, kan du måske rangere for sværere søgeord.
I så fald kan det være værd at målrette mod søgeord som er sværere at rangere for.
Men det vil sandsynligvis være meget sværere at rangere for disse søgeord, hvis du har en hel ny hjemmeside.
I dette tilfælde kan det være klogt at undgå de søgeord med høj keyword difficulty for nu. Og i stedet sigte efter lettere søgeord for at opbygge din autoritet over tid.
Men nogle søgeord er også fundamentale for din virksomhed. Du kan beslutte om det er værd at gøre den ekstra indsats for at ligge på dem, selvom det tager længere tid at rangere.
Så, hvordan går du frem med at vælge søgeord baseret på deres vanskelighed?
SEO er et langtidsspil. Selvom et søgeord ser uopnåeligt ud lige nu, betyder det ikke, at du bør ignorere det helt. Du skal bare acceptere, at det vil tage tid at rangere.
Hvordan Longtail Keywords Påvirker Keyword Difficulty