Hvad Er Keyword Ranking?
Søgeordsrangering refererer til en hjemmesides placering i søgeresultaterne (Google osv.) for en søgning "Bedste fodbold sko). Når en bruger søger efter et søgeord på Google eller andre søgemaskiner, er den position din hjemmesides vises i din søgeordsrangering.
Ved at etablere og forbedre søgeordsrangeringer kan du tiltrække mere trafik til din hjemmeside fra Google og andre søgemaskiner.
De fleste mennesker klikker på det første søgeresultat, de ser. Så det at rangere som nummer et for et søgeord vil typisk give dig mere trafik end at rangere som nummer to. Og så videre.
Når du forsøger at øge din organiske trafik fra søgemaskiner (dvs. udføre SEO), skal du holde styr på, hvor din hjemmeside rangerer for relevante søgeord.
Denne artikel vil lære dig, hvordan du gør det. Gratis.
Simpelt Eksempel På Søgeordsrangering
Her er et eksempel fra den virkelige verden på, hvordan søgeordsrangeringer fungerer:
Vi lader som om, at du er en Fotograf i Svendborg. Du vil måske rangere din hjemmeside for dette søgeord: "Svendborg Fotograf."
Hvis du søger på det søgeord, og din hjemmeside er det tredje resultat, er din søgeordsrangering tre. Du er på tredjepladsen.
Således:
Hvorfor Er Det Vigtigt At Tracke Søgeord?
Din hjemmesides søgeordsrangeringer vil ofte ændre sig.
Her er nogle ting, der kan forårsage, at dine søgeordsrangeringer ændrer sig:
• Du (eller dine konkurrenter) udgiver nyt content
• Du får (eller mister) backlinks fra autoritative hjemmesider
• Du optimerer dine sidetitler og meta beskrivelser
• Google opdaterer sin algoritme
Og andre.
Søgeordsrangeringer ændrer sig. Og når de gør det, kan det reducere trafik til din hjemmeside og skade din forretning.
At spore dine søgeord er et must.
Lad os vende tilbage til eksemplet med Fotograf fra Svendborg.
Du håber at få mere trafik fra Google. Og i sidste ende flere kunder.
Så du planlægger at skrive blogs eller anden form for content til din hjemmeside. Dette content vil målrette specifikke søgeord. Og forhåbentlig rangere godt i søgemaskinerne.
Hvordan ved du, hvilke søgeord du skal målrette?
Du kan benytte Keyword Magic Tool gratis fra Semrush, hvor du indtaster et søgeord: "Washington State trees."
Du får en liste over mulige søgeord at målrette. Og du ser et, du kan lide: "træer i Washington State."
Du klikker på det. Og Keyword Overview vises:
Der får du alle mulige oplysninger om søgeordet:
• Hvor mange gange det søges hver måned (søgevolumen)
• Hvor svært det vil være at rangere godt for søgeordet (søgeordsvanskelighed)
• Søgeordsvariationer og relaterede søgeord
• Søgeintention
• Analyse af søgeresultatsiden (SERP) for søgeordet
Du skal bare lave værdifuldt content som også er målrettet mod søgeordet. Også udgiver du den.
Hvad så?
Forhåbentlig ryger contentet til tops på SERP'en for "træer i Washington State."
Men du vil ikke vide, hvad der sker, hvis du ikke sporer søgeordsrangeringen. Derfor er det vigtigt at spore dine placeringer.
Klar På Et SEO Kursus?
Besvar 5 spørgsmål også sender vi dig et gratis kursus i SEO!
Sådan Tjekker Du Dine Nuværende Rangeringer For SEO Søgeord
Hvad hvis du bare vil vide, hvad dine søgeordsrangeringer i søgemaskinerne er lige nu?
Efter alt skal du vide, hvor du starter, før du kan spore dine rangeringer over tid.
Her er et par måder at tjekke dine nuværende søgeordsrangeringer på:
#1 Den Manuelle Metode: Privat Browservindue.
Den manuelle metode består simpelthen i at indtaste dit søgeord i Google.
Men Google viser de resultater, den tror, du ønsker at se. For at tjekke, hvordan det ser ud for den gennemsnitlige person, skal du køre søgningen i et privat browservindue.
Sådan gør du:
1. Åbn et privat browservindue. (Det er et inkognitovindue i Chrome og privat browsing i Firefox og Safari.)
(At bruge et privat browservindue betyder, at Google ikke vil bruge din browserhistorik til at give dig personaliserede søgeresultater.)
2. Søg efter det søgeord, du er interesseret i.
3. Og tæl søgeresultaterne (startende under annoncer, kort og fremhævede snippets) indtil du ser din hjemmeside.
#2 Google Search Console.
Klar til en mere effektiv måde at tjekke dine nuværende placeringer for SEO-søgeord?
Brug
Google Search Console.
Denne metode giver dig det fulde overblik af søgeord, som dit domæne rangerer for.
Så i stedet for den besværlige opgave at søge efter hvert søgeord på Google, får du alt.
Klik på
"Search Results" under
"Performance."
Vælg
“Average CTR” og
“Average position.”
Derefter skal du rulle ned for at se rapporten over søgninger. Du får en komplet liste over dine
SEO søgeordsrangeringer.
Du kan sortere dem efter position eller en masse andre målinger.
Overvåg dine søgeords søgerangeringer og forbedr din SEO
Hvad gør du, når dine søgeordsrangeringer i søgemaskinerne ikke forbedre sig?
Her er nogle enkle forslag:
#1 Tjek Konkurrencen.
Konkurrentanalyse er en stor del af alle former for forretnings- og marketingaktiviteter, inklusiv SEO.
Hvordan gør du det?
Nemt: Find en præcis liste over, hvad der rangerer for dit søgeord/-nøgleord.
For at gøre dette, gå tilbage til Position Tracking-værktøjet. Og vælg det projekt, du lige har oprettet.
Derefter skal du rulle ned, indtil du ser "Top Keywords." Klik på den blå "View all # keywords"-knap.
Rul ned til listen over de søgeord, du tracker.
Derefter klikker du på ikonet med "View SERP"-tooltip.
Nu ser du SERP'en for dit søgeord. Det er et øjebliksbillede af SERP'en taget fra din valgte placering.
Det burde se sådan ud:
Nu kan du se, hvem der konkurrerer (og rangerer) for det søgeord.
Her kan du se:
• Indeholder dine titler og meta beskrivelser de rigtige søgeord?
• Hvilke typer ressourcer rangerer? Blogindlæg, produktsider, visuelle aktiver?
• Adresserer de rangerende sider indhold, du ikke gør?
Find ud af, hvad du mangler. Forbedr derefter dit indhold. Forhåbentligt vil en højere søgeordsrangering følge med.
#2 Søgeintention.
Søgeintention er formålet bag en persons søgning. Og det er sandsynligvis den vigtigste faktor, der påvirker dine søgeordsrangeringer.
fx "Bedste fodbold sko". Her er søgeordet "Bedste fodbold sko" og vi kan analysere, at personen som søger gerne vil forbedre deres præsentation i fodbold. Derfor har de en "Commercial intention", da de rigtige ord ville rive penge pungen frem.
Mere specifikt:
Hvad er intentionen med det søgeord, du målretter? Og opfylder dit indhold søgeintentionen?
Der er fire hovedtyper af søgeintention:
• Navigational. Søgeren leder efter en specifik hjemmeside.
• Informational. Søgeren ønsker at lære mere om et emne.
• Commercial investigation. Søgeren ønsker at lære mere om et produkt eller en tjeneste, de muligvis vil købe.
• Transactional. Søgeren ønsker at foretage et køb.
Find søgeintentionen for det søgeord, du leder efter. Gennemgå derefter det indhold, du laver for, at sikre at du inkluderer søgeordet, men også i den tone brugeren søger i.
Her er nogle måder at finde ud af det på:
• Hvis dit søgeord er informativt, har du så leveret dybdegående, specifik information, der svarer på søgningen?
• Hvis det er transaktionelt, har du da givet en mulighed for, at brugeren kan købe produktet eller servicen, de er interesserede i?
• Hvis intentionen er kommerciel, har du leveret information relateret til produktet eller servicen, som brugeren ønskede at vide mere om?
• Og hvis intentionen er navigational, har du da givet mulighded til at tjekke den specifikke hjemmeside, som brugeren ønskede at navigere til?
Du kan have brug for at gennem tjekke den side, du ønsker at rangere højere på google, for at matche brugerens søgeintention.
#3 Placer Søgeord De Rigtige Steder.
Hvis du vil rangere højere på Google for et bestemt søgeord, skal du bruge det søgeord et sted på siden, du ønsker at ranke.
Generelt ønsker du at placere dit målnøgleord (eller variationer af det) følgende steder:
• Sidetitlen og meta beskrivelsen
• Header tags som H1, H2 og H3
• Introduktionen
• Brødteksten
Boost din SEO
Din keyword ranings stiger og falder over tid. Men hvis du ønsker at holde dem konsekvent stigende kan du gøre nedenstående.
En måde er ved at holde dig informeret om ændringer i SEO (samt grundlæggende principper).
At læse Skillbuddy's blogs er en fantastisk måde at gøre dette på.
(For eksempel, har vi over 30+ blogs omkring SEO.)
Du kan også benytte Skillbuddy's SEO ekspertise og spare dig selv en masse tid.
#4 SEO Statistikker