fbpx

Link Building for SEO: Nemmeste Guide 2024

Af Tomas Graversen
Læse tid: 6 min.

Introduktion

I SEO er hovedformålet med link building at forbedre en hjemmesides placering i søgeresultaterne ved at opnå kvalitet link building.

Bloggen fremhæver vigtigheden af link building som et middel til at øge en hjemmesides troværdighed og værdi, idet hver link betragtes som en stemme af tillid.

Vi gennemgår flere forskellige strategier, som kan hjælpe dig med, at opnå en link building, som gør en forskel for din hjemmeside. (Få mere organisk trafik!)
Vil du have en gratis SEO analyse?
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev - Få indblik i nyeste markedstrends, SEO tips, hjemmeside tricks og meget mere...

Hovedpointer

• Hvad er link building?
• Hvorfor er link building vigtigt?
• Sådan bygger du links
• Hvad udgør et godt backlink?
• Bedste strategier for opbygning af backlinks
• Start din første link building-kampagne
Tid til at vækste din online forretning?
Hey mit navn er Tomas! Jeg hjælper iværksættere, som dig, med at vækste deres online forretning. Mit eneste spørgsmål er, bliver det din?

Hvad Er Link Building?

Link building er processen med at få andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside.

I SEO er hovedformålet med link building at forbedre en hjemmesides placering på google (Hvor højt du ligger når folk fortager en søgning, som fx "Bedste SEO bureauer") ved at have links af høj kvalitet.

Her er nogle af de mest populære strategier for link building:

• Content marketing
• E-mail outreach
• Broken link building
• Ulinkede brand mentions
• PR
(Blandt andre.)

Lad os dykke ned i detaljerne. Her er din begynder guide til link building i SEO.

Hvorfor Er Link Building Vigtigt?

Jo flere links af høj kvalitet (Backlinks) en hjemmeside har, jo højere kan den rangere. Backlinks er en af Googles vigtigste rangeringsfaktorer.

Google og andre store søgemaskiner betragter backlinks som "stemmer af tillid" til hjemmesiden, der modtager de links.

Hver stemme antyder, at dit indhold er værdifuldt, troværdigt og brugbart.

Så hvis du ønsker, at dine sider skal rangere højt i Googles søgeresultater, vil du næsten helt sikkert have brug for at arbejde med linkopbygning.

Vil Du Have Mere Organisk Trafik?

Se hvordan vi kan drive mere organisk trafik
til din hjemmeside med SEO.

Sådan Bygger Du Links

De fleste taktikker og strategier for link building falder ind under en af følgende tre kategorier.

1. Spørg om links.

At spørge om links er, når du aktivt kontakter en hjemmeside og spørg dem om at linke til din.

Du kan bede dem om at linke til:

• Blogindlæg
• Guides
• E-bøger
• Visuelle ting (som infografikker)
• Case-studier
• Original forskning og data
Og så videre.

2. Tilføj Links.

At tilføje links refererer til at gå til en anden hjemmeside og manuelt tilføje dit link der.
For eksempel kan du manuelt tilføje links til:

• Sociale medieprofiler
• Erhvervskataloger
• Fora, fællesskaber og Q&A-sider (som Quora)
• Blogkommentarer
• Brugerprofilsider
Og så videre.

Bemærk: Manuelt at tilføje SEO-links er en af de nemmeste og muligvis mindst effektive måder at bygge links på.

Denne type links kommer ofte fra kilder af lav kvalitet. Den slags som Google ikke ønsker at give for meget værdi.

Hvorfor?

Fordi du opretter dem. Og du er praktisk talt ved at anbefale dig selv.

Hvilket ikke er det, Google leder efter, når de skal finde ud af, hvilke hjemmesider der fortjener at rangere bedst.

Og da disse links ikke er redaktionelt givne (links du ikke spørg om), har de mindre værdi end andre typer links.

Selvom disse links ikke aktivt vil hjælpe dig, vil de heller ikke skade dig.

Din bedste chance er at fortjene dine links.

3. Gør dig fortjent til Links.

Når du gør dig fortjent til links, linker andre hjemmesider til din uden at du spørg dem om det.
Og den bedste måde at tjene links på er ved at skabe høj kvalitet content, som folk gerne vil linke til.

Links sker naturligt, når nogen ønsker at linke til noget som en ressource eller nyttig yderligere læsning.

Her er nogle forskellige typer af indhold, som folk tendens til at linke til:

• Visuelle ressourcer (infografikker, diagrammer, illustrationer osv.)
• Original forskning og data (branchestudier, undersøgelser, proprietær forskning osv.)
• Online værktøjer og regnemaskiner
• Dybtgående vejledninger og tutorials
Og andre.

For at finde flere content ideer kan du kigge på dine konkurrenters backlink-profiler.

Klar På Et SEO Kursus?

Besvar 5 spørgsmål også sender vi dig et gratis kursus i SEO!

Hvad Udgør Et Godt Backlink?

At vide, hvad der gør et link godt (eller dårligt) er vigtigt.

Fordi du så kan fokusere på at opbygge links, der vil forbedre dine placeringer på Google.

Her er hvordan du identificerer links, der faktisk er værd at opbygge:

1. Autoritet.

"Autoritet" er et SEO-begreb, der henviser til den samlede kvalitet af en hjemmeside eller en webshop.

Jo højere scoren er, desto mere vægt kan dens backlinks have. (Oftes målt på SEO tools fra 0 som er dårligst og 100 som er bedst)

Så et link fra en hjemmeside med høj autoritet er ofte mere værdifuldt. Det betyder, at det kan hjælpe din side med at rangere højere.

For eksempel vil et link fra Apple.com sandsynligvis have en meget større effekt end et link fra et ny opstartet firma.

Bemærk: Du behøver ikke at ignorere alle linkmuligheder fra hjemmesider med lav autoritet. De vil sandsynligvis ikke have en stor indvirkning, men de vil heller ikke være skadelige for din SEO-succes.

2. Relevans.

Når det kommer til links, spiller hjemmesidens relevans også en stor rolle. En meget stor rolle.
Der er bevis for det på Googles side om "hvordan søgning fungerer":

"Udover at kigge på nøgleord analyserer de fleste SEO tools kan også, vise om indholdet er relevant for en søgning på andre måder... en af flere faktorer, som der bliver brugt til at hjælpe med at bestemme dette, er at forstå, om andre prominente hjemmesider linker til eller henviser til indholdet."

Hvilket betyder:

Gå efter at få links fra hjemmesider, der er relevante for din egen. I stedet for at forfølge enhver linkmulighed, der dukker op.

Lad os sige, at du driver en hjemmeside med marketing service.

Og du får et link fra en autoritativ side om yoga.

Det er godt! Men det kan ikke have indvirkning på dine placeringer.

Det ville være meget bedre, hvis du modtog et link fra en autoritativ side om marketing.

Jo mere relevant, desto bedre for din SEO.

3. Placering.

En links position på en side er vigtig. Et godt backlink vises inden for hoveddelen af en hjemmesiden.
Faktisk har Google et patent, der specifikt taler om linkplacering.

Det ser på forskellige sandsynligheder, der involverer sandsynligheden for, at en læser måske klikker på et link afhængigt af, hvor det er placeret.

Jo højere sandsynlighed (normalt højere oppe på siden), desto mere autoritet bærer det link.

Betydning:

Links i siden (som reklamer) og fodnoter og lavt i en sides indhold er muligvis ikke så meget værd som dem, der er højere oppe i sidens struktur.

For eksempel, se på dette link i en hjemmeside:
Backlinks eksempel på en hjemmeside på SERP
Det er meget lettere at finde og mere sandsynligt at blive klikket på end et link, som ligger i footeren.

Boost Din Organiske Trafik

Hey, vi er Skillbuddy! Vi hjælper firmaer med at få mere
organisk trafik. Det eneste spørgsmål er, bliver din den næste?

4. Anchor tekst.

Anchor tekst er den klikbare tekst, der vises i et hyperlink.
Som de her blå stykker af tekst:
Backlinks eksempel på en hjemmeside på SERP
Anchor tekst er vigtig, fordi både søgemaskiner og læsere bruger den til at bestemme, hvad en linket side handler om.

Så jo mere relevant og beskrivende anchor tekst er, desto bedre.

For eksempel fortæller anchor teksten, "hvordan man opbevarer kaffe", Google, at den efterfølgende side handler om, hvordan man opbevarer kaffe.

5. Nofollow vs. Follow.

"Nofollow" er et linkattribut, der fortæller søgemaskinerne ikke at følge det udgående link.

De bruges typisk, når hjemmesides ejere ønsker at linke til en anden hjemmeside, men ikke ønsker at antyde nogen form for støtte.

Nofollow-tagget bruges i kilden til din side, og det ser således ud:

Rel="nofollow"

Og her er et link med "nofollow"-attributten:
Nofollow backlinks eksempel
Bemærk: Google siger, at nofollow-links generelt ikke overfører autoritet. Men de kan stadig give brandgenkendelse og trafik.

Follow-links, derimod, er almindelige links uden attributter. Og de kan antyde støtte og giver autoritet.

Her er et follow-link uden attribut:
Follow link eksempel af en illustration
Udover nofollow er der to yderligere attributter, som hjemmesider kan bruge:

rel="sponsored" for at identificere links, der blev oprettet som en del af annoncer, sponsorater eller andre aftaler

rel="ugc" for at identificere links inden for brugergenereret indhold, som kommentarer og blogs.

Alle linkattributter behandles som hints om, hvordan Google bør fortolke links.

Bedste Strategier For Opbygning Af Backlinks

Her nogle af de bedste metoder, at opnå backlinks på:

1. Bliv en kilde.

En god måde at opbygge links af høj kvalitet på er at blive en kilde for journalister og bloggere.

En af de mest populære steder, du kan bruge, er Help a Reporter Out (HARO).

Steder som HARO forbinder folk, der har brug for kilder, med folk, der ønsker links og eksponering (dig).

Du vil modtage daglige e-mails med en liste over steder og virksomheder, der har brug for ekspertkilder.

For at tilmelde dig skal du gå til HARO og registrere dig som kilde.

2. Udgiv værdifuldt content.

Den anden måde, som vi fortrækker er, at udgive værdifuldt content. Når du udgiver content af værdi er der større sandsynlighed for, at folk vil linke til de blogs, videoer eller andre ting du udgiver.

En ting du kan starte på i dag er, at udgive blogs. Din virksomhed er højst sandsynlig i en bestemt branche "fx Fitness". 

Hvis du er i fitness branchen kan du udgive blogs omkring "Kost, Øvelser og bedste udstyr". 

På denne måde kan du tiltrække mere organisk trafik for sig selv, men også have muligheden for andre fitness hjemmesider linker til den information du har udgivet.

Vil Du Have Mere Organisk Trafik?

Se hvordan vi kan drive mere organisk trafik til din hjemmeside med SEO.

Start Din Første Link Building-Kampagne

Nu har du alt, hvad du skal bruge for, at starte din egen link building kampagner. 

Hos Skillbuddy kan vi overtage hele processen, så du både spare tid, men også styrke din link building.

Få mere trafik i dag hos Skillbuddy.

Lad Skillbuddy Håndterer Din SEO!

Spar en masse tid, og gør det du bedst til, at vækste din forretning. Så klarer vi din SEO!
© 2024 Skillbuddy ApS. All rights reserved.

Vil du have mere organisk trafik?

Firmaer, som stoler på os

Kontakt os

Ethvert godt samarbejde starter med en samtale. Lad os tage uforpligtende en af slagsen.
Mobil: +45 21 18 78 77
Mail: Kontakt@skillbuddy.dk

This is a heading.

src="https://api.leadconnectorhq.com/widget/form/wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
style="width:100%;height:100%;border:none;border-radius:4px"
id="inline-wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
data-layout="{'id':'INLINE'}"
data-trigger-type="alwaysShow"
data-trigger-value=""
data-activation-type="alwaysActivated"
data-activation-value=""
data-deactivation-type="neverDeactivate"
data-deactivation-value=""
data-form-name="Form Opt-In (VSS)"
data-height="713"
data-layout-iframe-id="inline-wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
data-form-id="wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
title="Form Opt-In (VSS)"


Invalid shortcode

Lad os øge din trafik!

Oversigt for 5 ugers SEO plan:

Uge 1:  Find profitable keywords - Brug din første uge på at skabe et sæt af nøgleord, som du vil målrette mod SEO. Målret de rigtige nøgleord, hvor der er masser af trafik, hvor nøgleordene konverterer til kunder, og hvor du kan slå konkurrencen.
Uge 2:  Optimer din hjemmesides SEO - Brug din anden uge på at rette alle on-page SEO-fejlene på din hjemmeside. At rette disse fejl vil gøre din hjemmeside mere søgemaskinevenlig og gør det lettere for dig at rangere på dine søgeord.
Uge 3:  Content marketing - Her vil du få et indblik i, hvordan du skriver indhold, som resonerer med dine potentielle købere.
Uge 4:  Tracking - Du kan ikke skalere din marketing, før du ved, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Ved at få din tracking sat op, vil du kunne se trafikkilder, indhold og nøgleord, der genererer DKK.
Uge 5:  Linkbuilding - Links viser Google, at din hjemmeside er en "autoritativ og pålidelig informationskilde." <-- Googles ord. Det betyder nu bare, at Google kan se jeres side ikke er til fare for nogen.

Firmaer, som stoler på os

100+ digitale projekter, 5-stjerner på trustpilot.

Vi har hjulpet firmaer internationalt.
Skillbuddy kunde testimonial smiling
Jeg kan allerede se flere bookings i min salon. Selvom jeg kun har fortaget nogle få ændringer har det stadig været super effektivt.
Hanne Eriksen

Kontakt os

Ethvert godt samarbejde starter med en samtale. Lad os tage uforpligtende en af slagsen.
Mobil: +45 21 18 78 77
Mail: Kontakt@skillbuddy.dk

Alt du skal bruge til dit website for 159 kr. 🚀

Vi er drevet af at skabe resultater for dig.