Den fulde guide til mobil SEO: 3 tips & bedste praksisser
Af Tomas Graversen
Introduktion
I denne guide til mobil SEO, vil jeg understrege vigtigheden af at optimere din hjemmeside for mobile enheder. Mobil SEO sikrer, at din hjemmeside rangerer højt på smartphones og tablets, samtidig med at det giver en fremragende brugeroplevelse.
Med Googles mobil-først indeksering og over 60% af søgninger fra mobile enheder, er det klart, at mobilversionen af din hjemmeside er vigtigere end nogensinde.
Vil du have en gratis SEO analyse?
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev - Få indblik i nyeste markedstrends, SEO tips, hjemmeside tricks og meget mere...
Hovedpointer
• Hvad er mobil SEO?
• Vigtigheden af mobil SEO
• 3 måder at konfigurere din hjemmeside til mobil på
• Tjek om din hjemmeside er mobil-venlig
• 3 mobil SEO tips & bedste praksisse
Tid til at vækste din online forretning?
Hey mit navn er Tomas! Jeg hjælper iværksættere, som dig, med at vækste deres online forretning. Mit eneste spørgsmål er, bliver det din?
Hvad Er mobil SEO?
Mobil SEO er processen med at optimere din hjemmeside, så den rangerer højere i relevante søgeresultater på mobile enheder, som smartphones og tablets, og leverer en bedre oplevelse til mobile brugere.
Det involverer mange af de samme bedste praksisser som desktop SEO og spiller en enorm rolle i SEO som helhed.
Men folk bruger mobile enheder til søgning mere end nogensinde før. Derfor er det afgørende at prioritere den mobile oplevelse.
Dette inkluderer at optimere hjemmesidens design, indhold og mere med mobil i tankerne.
Selv de nøgleord, du målretter, kan være forskellige, når du optimerer for mobil hjemmeside SEO.
Vigtigheden Af Mobil SEO
Over 62% af organiske søgebesøg kommer nu fra mobile enheder.
Eftersom mobil
søgninger er i stigning, fortsætter desktop-søgninger med at falde:
Og ifølge Google brugte
56% af butiksshoppere deres smartphones til at undersøge produkter, mens de var i en butik.
Så selvom din virksomhed har meget trafik i den fysiske butik, vil du stadig gå glip af noget ved at ignorere mobil SEO.
Google Bruger Mobil-Først Indeksering
Google bruger nu mobil-først indeksering for hver hjemmeside på nettet (med få
undtagelser).
Dette betyder, at den mobile version af din hjemmeside er den eneste, der tæller med i rangeringer.
Det sagt, hvis du har separate URL'er for desktop og mobil (f.eks. "example.com" og "m.example.com"), vil Google vise den version, der er mest passende for brugeren i søgeresultaterne.
Hvis du endnu ikke har konfigureret din hjemmeside til mobil, forklarer næste afsnit hvordan.
3 Måder At Konfigurere Din Hjemmeside Til Mobil På
Der er tre muligheder, når det kommer til at gøre din hjemmeside mobilvenlig:
• Responsivt design
• Dynamisk servering
• Separate URL'er
Vi starter med den, der er
lettest at bruge og vedligeholde: responsivt design.
1. Responsivt Design.
Responsivt design gør det muligt at servere den samme side til både mobil- og desktopbrugere.
Serveren sender den samme HTML-kode hver gang. CSS ændrer, hvordan siden gengives baseret på enheden. Sådan her:
Responsivt design er bedst for SEO, fordi det:
• Gør det muligt for brugere at dele sider og linke til dit indhold med en enkelt URL (i stedet for en separat "mobil" URL)
• Reducerer chancen for
almindelige fejl, der påvirker mobile hjemmesider
• Er mindre tidskrævende at vedligeholde end andre metoder
Ikke kræver omdirigering for, at brugerne kan få et enhedsoptimeret visning (hvilket kan reducere indlæsningstiden)
• Sparer ressourcer, når Google crawler din hjemmeside—Googlebot vil kun crawle siden én gang i stedet for flere gange
Faktisk anbefaler Google at bruge responsivt design til din hjemmeside.
Sådan ser det ud på en rigtig side:
Når du bruger responsivt design, behøver du ikke at håndtere problemer med duplikeret indhold eller omdirigeringer, der kan sænke din hjemmesides hastighed.
I stedet kan du oprette en responsiv side for hvert stykke indhold.
Dette vil spare dig en masse tid.
Plus, du behøver ikke bekymre dig om designet på responsive sider. Layoutet vil altid justere sig til forskellige enheder i overensstemmelse hermed.
Det er en win-win for mobil SEO.
Klar På Et SEO Kursus?
Besvar 5 spørgsmål også sender vi dig et gratis kursus i SEO!
2. Dynamisk servering.
Med metoden for dynamisk servering vises forskellig HTML baseret på brugerens enhed. Men URL'en ændrer sig ikke.
I bund og grund bor indholdet på den samme URL. Men serveren leverer forskellig kode til hver enhed.
Her er et eksempel:
Men Google foretrækker responsivt design frem for dynamisk servering.
Her er hvorfor:
Dynamisk servering af hjemmesider kan vise brugere den forkerte version af en side.
Så servere kan ved et uheld vise en desktop-version til nogen, der bruger en smartphone. Dette kan være frustrerende og skabe en dårlig brugeroplevelse.
Læs
Googles guide til dynamisk servering for at lære mere om, hvorfor de anbefaler at bruge responsivt webdesign i stedet.
3. Separate URL'er.
Den sidste mulighed er at oprette separate URL'er til din desktop- og mobilhjemmeside. Så du vil have en URL til desktopversionen af din hjemmeside og en anden URL til mobilversionen.
Desktop-URL'en ser ud som din typiske URL: https://www.dinhjemmeside.com/
Mens mobilversionen typisk erstatter en del af URL'en med et "m" eller ordet "mobil":
https://M.dinhjemmeside.com/
Sådan her:
Google anbefaler kraftigt at undgå denne taktik.Når nogen besøger din hjemmeside, vil serveren bestemme, hvilken enhed besøgeren bruger, og dirigere dem til enten mobil- eller desktopversionen af din hjemmeside.
Problemet med denne løsning er, at det kan kræve en stor indsats at administrere.
Og fordi der er to versioner af hver side, skal du tilføje enten rel="canonical" tags eller rel="alternate" tags til deres HTML-koder. Dette lader Google vide, hvilken der er den primære version af hver side.
På mobile sider: Sæt et rel="canonical" tag, der peger på desktopversionen
På desktopsider: Sæt et rel="alternate" tag, der peger på mobilversionen
Hvis du ikke korrekt indstiller disse tags, kan Google registrere desktop- og mobilsider som duplikeret indhold. Dette kan være forvirrende for Google, når det forsøger at ranke den korrekte side.
Du kan læse mere om processen i
Googles guide til separate URL'er.
Kort sagt:
Hvis du ikke opsætter de separate URL'er korrekt, kan du ende med at bruge meget tid på at rette
tekniske SEO-problemer, som du kan undgå i første omgang. Og dine Google-rangeringer kan lide under det.
Tjek Om Din hjemmeside Er Mobil-Venlig
Når du har opsat mobilversionen af din hjemmeside, kan du tjekke, hvor brugervenlig den er med en række værktøjer.
Lad os starte med Google Search Console (GSC).
Google Search Console.
Google Search Console
Når du er logget ind på din GSC-konto, klik på "Mobile Usability" i sidebaren.
Værktøjet vil lade dig vide, hvis der er nogen mobil problemer. Som hvis teksten på en side er for lille eller hvis klikbare elementer er for tæt på hinanden.
3 Mobil SEO Tips & Bedste Praksisser
Nu hvor vi har dækket det grundlæggende, lad os diskutere, hvordan man laver mobil SEO.
Her er otte essentielle tips og bedste praksisser for mobil SEO:
1. Lav mobilvenligt content.
Nu lad os dække, hvordan man opretter mobilvenligt indhold i første omgang.
Brug korte brødtekster.
Husk på, at korte brødtekster på desktop vil se meget længere ud på mobil. For at holde tingene læsbare, inkluder ikke mere end én idé per brødtekst.
Der er ikke noget magisk antal sætninger at tilføje per brødtekst. Men at reducere antallet af sætninger i en brødtekst kan gøre det lettere at læse.
Det er også nyttigt at opdele længere sætninger i kortere. På den måde kan mobile brugere læse det let.
Her er et eksempel på en række skimbare brødtekster på mobil:
Du kan yderligere opdele teksten med punktopstillede eller nummererede lister, tabeller, billeder eller videoer.
Hold introduktioner korte.
Af de samme grunde som ovenfor er det bedst at holde dine introduktioner på den korte side.
Brugere vil kun se et par brødtekster som mest, når de navigerer til din hjemmeside. Så dit mål er at fange dem tidligt. Kom hurtigt til dit hovedpunkt. Uddyb efterhånden inden for artiklen.
Og hvis artiklen er centreret omkring et spørgsmålsbaseret nøgleord, så besvar spørgsmålet helt i begyndelsen.
For eksempel, hvis nogen søgte på "hvor mange ml i en kop," ville de ideelt set finde svaret i den første sætning.
Vær ikke bange for plads.
Plads er et af de mest værdifulde elementer i webdesign. Inkludering af plads (eller simpelthen tomt rum) mellem tekstblokke, billeder, marginer og mere forbedrer læsbarheden af enhver side.
Plads kan forbedre forståelsen med op til 20%.
Se på forskellen mellem disse to eksempler
Det ekstra rum mellem overskrifter og linjer til højre gør det meget lettere at skimme.
2. Brug Strukturerede Dataer På Din Hjemmeside.
Structured data organiserer indhold, så Google nemmere kan forstå det. Og schema markup er koden, der repræsenterer disse data på en måde, som søgemaskiner kan forstå.
Schema markup kan tilføje ting som opskriftsstjerner eller anmeldelser direkte til dine resultater i SERP'erne. Dette omdanner dine normale SERP snippets til rich snippets (eller resultater med ekstra data vist).
Det kan få dine webpages til at skille sig endnu mere ud i SERP'erne.
Her er hvordan "how to" schema ser ud på SERP og i koden:
3. Optimer Title Tags & Meta Beskrivelser for Mobil SERP.
At optimere dine title tags og meta beskrivelser kan forbedre CTR (click-through rate) for din hjemmeside.
For at optimere dine title tags til mobil søgning, hold din title tags mellem 50 og 60 tegn.
Google forkorter eller
omskriver 99,9% af titler, der er over 70 tegn lange. Titler i den anbefalede længde er mindre tilbøjelige til at blive forkortet eller omskrevet.
Yderligere tips til title tags inkluderer:
• Målret mod et primært nøgleord
• Undgå keyword stuffing
• Gør hver sides title unik
• Front-load vigtig information
Når det kommer til meta beskrivelser:
Det bedste tip er at holde dine meta beskrivelser under 120 tegn.
Er de længere, er de sandsynligvis for lange til mobil. (Og Google vil klippe dem af eller omskrive dem.)
Så, hold dem under 120 tegn. På denne måde vil brugerne kunne læse det hele, uanset om de er på desktop eller mobil.
Yderligere meta beskrivelse tips for mobil inkluderer:
• Opsummer din sides indhold
• Brug unikke meta beskrivelser for hver side
• Inkluder dit primære nøgleord
• Tilføj en opfordring til handling eller et værdiforslag for at opmuntre til klik
Søgeords statistikker
Over 36% af SEO-specialister siger, at de bruger mest af deres tid på keyword research
43,9% af markedsførere ser på, hvordan deres nøgleord rangerer for at bestemme SEO-succes
30,8% af SEO bureauer siger, at deres kunders hovedinteresse er services inden for seo strategier.
70% af søgninger indeholder fire eller flere ord.
Ifølge en undersøgelse får nøgleord, der er mellem 10-15 ord lange,
1,76x flere klik end enkeltordsudtryk