Hvad er Off-Page SEO?
Off-page SEO (søgemaskineoptimering) henviser til optimeringer som prøver at forbedre en hjemmesides placering i søgemaskiner uden at lave ændringer på selve hjemmesiden.
Almindelige metoder inkluderer linkopbygning, Guest posting og markedsføring på sociale medier.
Målet med off-page SEO er at få søgemaskiner og brugere til at opfatte din hjemmeside som mere troværdig.
Det er en væsentlig del af en succesfuld SEO-strategier.
Off-page SEO bliver også kaldt off-site SEO og off-page optimization.
Hvorfor er Off-Page SEO Vigtigt?
Tænk på off-page SEO som at bygge din hjemmesides troværdighed.
Og off-page SEO faktorer som backlinks, anmeldelser og anbefalinger hjælper søgemaskiner med at se din hjemmeside eller webshop som troværdig. Dette kan føre til bedre synlighed i søgeresultaterne.
En af de bedste måder at opbygge din troværdighed i søgemaskinerne er at fokusere på Erfaring, Ekspertise, Autoritet og Troværdighed
(E-E-A-T)—et koncept som Googles kvalitetsbedømmere bruger, når de evaluerer søgeresultater og giver feedback for at forbedre fremtidige algoritmeopdateringer.
Hvilket betyder:Off-page SEO spiller en stor rolle i din hjemmesides evne til at rangere højere på google.
Både
on-page og off-page spiller en vigtig rolle i SEO.
Men der er også teknisk SEO at tage hensyn til. Dette involverer at foretage en forbedring af det tekniske aspekt på din hjemmeside. Fx sikkerhed, indlæsningshastigheder og mobilvenlighed med det formål at forbedre din rangering.
5 Effektive Off-Page SEO Teknikker
Lad os kigge på fem forskellige off-page taktikker, du kan bruge til at øge din hjemmesides autoritet og organiske søgetrafik:
1. Linkopbygning.
Linkopbygning er processen med at få andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside. I SEO kaldes disse links for backlinks.
Jo flere backlinks en side eller et domæne har, desto mere autoritativt kan det få fra Google. Især hvis disse backlinks kommer fra domæner, der selv er troværdig.
De fleste SEO tools måler en hjemmesides autoritet med en KPI kaldet Authority Score. Den er baseret på kvaliteten og kvantiteten af backlinks, niveauer af organisk trafik og naturligheden af hjemmesidens samlede backlinkprofil.
Semrush Ranking Factors 2024 blog viser, at domænets Authority Score er nummer seks, som den
vigtigste ting til at rangere en hjemmeside. I rækkefølge er de andre mest vigtige off-page SEO-metrikker:
- Page Authority Score: Authority Score for den individuelle side
- Antal henvisende IP'er (domæne): Antallet af forskellige IP-adresser, der linker til domænet
- Antal henvisende domæner (domæne): Antallet af forskellige domæner, der linker til dit domæne
- Antal henvisende IP'er (URL): Antallet af forskellige IP-adresser, der linker til siden
- Antal henvisende domæner (URL): Antallet af forskellige domæner, der linker til siden
- Antal backlinks (domæne): Det samlede antal backlinks, der peger på domænet
- Antal backlinks (URL): Det samlede antal backlinks, der peger på siden
Du kan indsamle de dataer for næsten enhver hjemmeside med de fleste seo værktøjer i deres "Backlink Analytics" sektion.
Indtast domænet og klik på
“Analyser” for at få en detaljeret rapport som denne:
Klar På Et SEO Kursus?
Besvar 5 spørgsmål også sender vi dig et gratis kursus i SEO!
Klar til at starte med at bygge nye backlinks?
Lad os se på nogle af de mest populære link building taktikker:
Broken Link Building.
Broken Link Building er processen med at finde relevante backlinks, der ikke fungerer, og overbevise "kreatøren af linket" om at opdatere dem.
Forestil dig, at en blog som linkede til en konkurrents hjemmeside er et backlins, men nu er siden blevet slettet. Dermed er linket broken.
Du kunne kontakte udgiveren for at informere dem om, at linket ikke virker. Og foreslå, at de linker til din nye side.
En af de bedste måder at finde broken backlinks på er med Backlink Analytics værktøjer, som de fleste SEO tools har.
Indtast blot dit eget eller en konkurrents domæne. Gå derefter til "Indexed Pages" fanen og anvend "Broken Pages" filteret.
Dette vil vise dig URL'er, der har backlinks, men ikke fungerer korrekt.
Unlinked Brand Omtagelser.
Unlinked brand omtagelser er online referencer til dit brandnavn, der ikke inkluderer et link (f.eks. "Skillbuddy" i stedet for et link til "
Skillbuddy").
Note: Hvis du ikke har den en stor virksomhed kan du skippe denne sektion og gå til "Content marketing"
I mange tilfælde vil de fleste være villige til at tilføje et link, hvis du spørg dem.
Den nemmeste måde at finde unlinked brand omtagelser på er med Brand Monitoring. De fleste SEO tools har det.
Opsæt tracking for dit brandnavn "Skillbuddy" (og eventuelle almindelige stavefejl).
Derefter går du til din “Mentions” rapport og filtrerer for referencer til dig uden backlinks."
2. Content marketing.
Content marketing er en vigtig off-page SEO teknik.
At udgive content er en effektiv måde at få backlinks på, opnå medieopmærksomhed og vise din hjemmeside går op i
E-E-A-T.Og at finde måder at distribuere det indhold på til andre kanaler kan hjælpe med at booste off-page signaler.
Lad os se på nogle af de bedste måder at vise indhold, du har lavet:
Digtal PR.
Digital PR involverer brugen af PR-teknikker til at opnå backlinks og er nu den foretrukne link-building taktik for mange SEO bureauer. Det er en fantastisk måde at få autoritative links i stor skala på.
En god PR-kampagne kan også:
- Øge brandbevidsthed og brandede søgninger
- Placere din virksomhed foran din målgruppe
- Få trafik, som er værdigfuld
- Vise E-E-A-T
Social medie.
Sociale medier påvirker ikke direkte Googles placeringer. Men det er fantastisk til at få mere opmærksomhed.
Jo flere mennesker der deler dit indhold på sociale medieplatforme, jo mere trafik og links til det specifikke stykke indhold vil du sandsynligvis få.
Og selv hvis du ikke får et link eller trafik med det samme, får du mere opmærksomhed. Og mere opmærksomhed fører til flere brandede søgninger og omtaler.
Det er en win-win for din off-page SEO.
Guest Post.
Guest posting får dit brand foran et andet publikum og kan føre til backlinks.
Og det kan hjælpe med linkbuilding, når det gøres rigtigt. Du skal bare sørge for, at du fokuserer på at poste indhold, der er relevant for din niche, og at du er fokuseret på at levere værdifuldt content.
For at finde guest blogging muligheder, der er relevante for dig, prøv at søge på Google med sætninger som disse:
• “your target keyword” + “this is a guest post by”
• “your target keyword” + “this is a guest contribution”
• “your target keyword” + “guest column”
• “your target keyword” + “guest post”
• “your target keyword” + “contributing writer”
• “your target keyword” + “contributing author”
Det vil vise dig sider med mindst en blog skrevet af en gæsteforfatter.
Hvis de har accepteret guest posts før, kan de også acceptere dit. Og de tillader måske, at du inkluderer et link til din hjemmeside i din blog.
For eksempel, hvis du skriver om affiliate marketing, kan du søge efter “affiliate marketing” + “this is a guest contribution.”
Sådan her:
Podcast.
Podcasts er enormt populære lige nu. Og denne popularitet viser ingen tegn på at aftage.
Hvis du ikke bruger dem som en del af din markedsføringsstrategi, kunne du gå glip af store muligheder.
Hvorfor?
De fleste virksomheder bruger stadig ikke podcasts, så de er en fantastisk måde at opnå en konkurrencefordel på.
De giver dig også mulighed for at nå nye publikummer, dele din ekspertise og opnå synlighed på andre hjemmesider.
Og hvis du er gæst på en podcast, kan de måske linke til din hjemmeside. Eller en ekstern podcast kunne finde din hjemmeside og bruge det som en kilde et sted i deres beskrivelse, hvis det er relevant.
Hvis du kender en bestemt podcast, som normalt dækker det du også snakker om, kan du endda kontakte dem med et forslag om at linke til dit content.
Forum.
At droppe links i et forum til i håb om det vil gavne SEO vil ikke hjælpe dig med at rangere bedre på Google.
Men du kan bruge et forum til at detalge i samtaler, der er relaterede til din ekspertise. For at positionere dig selv som en ekspert og på denne måde kan du hjælpe nybegyndere.
Meget få andre platforme tillader dig at have åbne diskussioner med potentielle kunder, som allerede stiller spørgsmål om det, du har at tilbyde.
Så dette er en fantastisk måde at begynde at opbygge relationer og tillid på. Og hvis folk ønsker at vide mere, kan du dele relevant indhold, de har interesse i.
Reddit og
Quora er nøgle store platforme at bruge. Men fora inden for din niche kan være lige så effektive.
Som
Googles Search Central Help Community, for eksempel.
3. Lokal SEO.
Lokal SEO er processen for at optimere din online tilstedeværelse for at øge trafikken, synligheden og brandbevidstheden i din virksomheds lokale område. (F.eks København).
Lad os se på to off-page SEO teknikker, som du bør bruge som en lokal virksomhed:
Google Business Profile Management.
Google Business Profile (GBP) er et gratis værktøj, der hjælper dig med at påvirke, hvordan din virksomhed vises på Google.
Og fordi det sker udenfor din hjemmeside, er optimering af din Google Business Profile en vigtig off-page SEO taktik.
Faktisk er det en virkelig vigtig for lokale virksomheder.
Og det kan øge din hjemmesides synlighed på Googles søgeresultatsider.
Ligesom når du søger på google maps, hvor butikker, restaurateur og andre firmaer kommer frem.
Sådan her ser det ud når du trykker på en af de røde points.
Her er nogle tips til din Google Business Profile:
- Skriv alle dine kontaktoplysninger korrekt! (Dobbelt tjek)
- Svar på alle anmeldelser
- Udgiv content hyppigt (inklusive fotos og videoer)
NAP SEO.
NAP SEO er processen med at få din virksomheds korrekte navn, adresse og telefonnummer (NAP) i online lister.
De her informationer vises normalt på sociale medieprofiler og på anmeldelsessider. Men de kan også være alle mulige andre hjemmesider.
NAP informationer er vigtige, fordi Google bruger dem til at bekræfte, at alle dine virksomhedsoplysninger er rigtige.
Her er nogle tips til NAP-citater:
- Hold dine information ens overalt
- Indsend dine oplysninger til niche- og lokale hjemmesider
- Hold månedlige NAP opdateringer, hvis ændringer skulle komme
4. Anmeldelser.
Anmeldelser kan skabe troværdighed så andre kommer til at stole på din virksomhed.
Faktisk er anmeldelser en af de vigtigste ting, som Google tager i betragtning, når din sides troværdighed evalueres.
Og de er særligt vigtige i lokal SEO.
Google anbefaler at svare på alle anmeldelser. Gode som dårlige. At gøre dette viser, at du værdsætter dine kunders og deres feedback.
Du kan hurtigt finde dem og svare på anmeldelser med på google business.
Her er nogle tips til online anmeldelser:
- Spørg pænt alle kunder om at efterlade anmeldelser
- Opbyg tillid ved at svare på alle anmeldelser
- Accepter ikke (eller tilbyd) penge i bytte for anmeldelser
5. Events.
Begivenheder kan ikke kun engagere dine potentielle kunder, men kan også gavne dig ved at skabe opmærksomhed omkring din virksomhed.
For eksempel kan du opnå brand omtagelser på sociale medier, så begivenheden bliver promoveret.
Din landing page kan også tiltrække links, hvis folk er interesserede i den, og hvis nogen ønsker at promovere den, eller hvis influencere ønsker at dele den med deres publikum.
Begivenheder kan kræve mere indsats for at køre ordentligt, men den buzz kan være svær at replikere på andre måder. De er også en fantastisk måde at opnå noget fantastisk PR-dækning på.