1. Optimer titeltaget
Titeltaget er hjemmesidens titel, der vises i SERP (Search Engine Results Page eller nemmere sagt den side som kommer frem når du fx søger på "Nike Sko"). Titlen skal fortælle Google, hvad din side handler om. Og burde tiltrække brugerene til at klikke på siden.
Det ser sådan ud på SERP:
Og sådan her ser HTML koden ud for det - Hvis du laver hjemmesiden selv.
Titeltaget er et af de vigtigste elementer til on-page optimering. Så sørg for at inkludere sidens primære søgeord (det vigtigste søgeord, du ønsker at rangere for). Ideelt set i starten.
Du kan også tilføje sekundære søgeord. Men det er vigtigt at undgå unaturlig "keyword stuffing." Dette kan se spammy ud for Google og brugerne.
2. Skriv din header i et H1-tag
Hver side bør have ét H1-tag, der indeholder den on-page titel (eller overskrift). Det er en af de enkleste, men vigtige opgaver i denne on-page SEO Guide.
H1 adskiller sig fra et titeltag, fordi H1 vises på din side. Ikke på SERP.
Her er et eksempel på, hvordan det ser ud i HTML og på siden:
H1-tagget bør ligne titeltaget. Da det også er der for at fortælle Google og brugerne, hvad siden handler om.
Fokuser blot på at skabe et H1, der giver mening på din side og opfordrer besøgende til at klikke på din side. Og inkluder mindst dit primære søgeord.
3. Skriv en metabeskrivelse, der øger CTR %
Metabeskrivelsen er sidens beskrivelse, der vises i SERP.
Det ser sådan ud på SERP:
Det her er HTML koden:
Metabeskrivelsen er ikke en direkte faktorer som hjælper på rangering som sådan. Den er en del af denne guide for on-page optimering, fordi den er nøglen til at skille sig ud på SERP og tiltrække flere klik, hvilket vil øge din CTR %.
Brug den til at forklare, hvad brugeren får ud af din side, og hvorfor det er værd at klikke på den. Og sørg for, at den inkluderer dit primære søgeord.
(Google markere brugeres søgninger med fed i metabeskrivelser på SERP, hvilket potentielt kan få din til at skille sig mere ud.)
Bemærk: Google kan generere sine egne titeltags og metabeskrivelser for dine sider. At optimere dem kan reducere risikoen for, at dette sker.
Vi anbefaler at holde sig til maksimalt 120 tegn (inklusive mellemrum) for dine metabeskrivelser. Dette reducerer risikoen for, at Google afkorter dem i SERP'erne på desktop og mobil.
4. Kontroller URL-slugs for SEO brugervenlighed
URL-slugen er den del af URL'en, der er unik for siden.
I dette eksempel er URL-slugen "Seo-bureau":
URL-slugen bør være kort, klar og beskrivende.
Her er nogle tips, der er gode at have in mente:
- Overvej at bruge din sides primære søgeord som URL-slug
- Adskil ord med et bindestreg (“-”)
- Undgå at nævne årstal, der kan ændre sig (f.eks., “bedste-hovedtelefoner-2023”)
5. Tilføj søgeord til din brødtekst
Google bruger søgeord og kontekst til at bestemme, om en side er relevant for et specifikt søgeord. Hvis dit brødtekstindhold ikke indeholder dit søgeord, vil Google tro, at din side ikke er relevant for søgeordet.
Når du udfører on-page optimering, brug dit primære søgeord inden for det første afsnit (Første 200 ord). Og spred dem derefter ud (og/eller sekundære søgeord) gennem teksten.
Men undgå keyword stuffing—dvs., at skrive søgeord ind, hvor de ikke lyder naturlige.
Her er et eksempel på keyword stuffing fra Google:
Husk din tekst skal være til "Forbrugeren" og ikke google, hvis teksten er svær at læse eller dårligt skrevet vil google se ned på det. Dette sker fordi den ikke er brugervenlig.
6. Gennemgå din content kvalitet (Blogs og brødtekst)
Dit indhold afhænger i høj grad af søge intention. For eksempel kan en kort beskrivelse få nogle ind, som gerne vil købe et produkt.
Men en person, der søger information, vil måske have en dybdegående guide istedet for en kort beskrivelse.
Under alle omstændigheder skal dit indhold opfylde alle de høje standarder for at konkurrere på SERP og holde brugerne engagerede.
Derfor skal du gennemgå dit content, når du laver din on-page SEO optimering.
Her er nogle af de vigtigste ting at huske:
Klar På Et SEO Kursus?
Besvar 5 spørgsmål også sender vi dig et gratis kursus i SEO!
7. Marker subheadings med header tags
Semrushs "State of Content Marketing Report 2023" fandt, at 29% af artikler med et højt antal af besøgende bruger H2, H3 og H4-tags.
Det skyldes, at subheadings opdeler tekst og gør det lettere for brugere at læse din tekst. Og de passende H-tags (heading tags) hjælper Google med at forstå strukturen på din side.
Du bør kun have én H1-overskrift. Men du kan tilføje så mange H2 til H6-tags som nødvendigt, afhængigt af længden af dit indhold.
De fungerer som et hierarkisystem. Som dette:
Tip: Hvor du kan se det er naturligt kan du inddrage sekundære søgeord i dine header tags.
Læs her omkring søgeord -
Primære Søgeord Analyse
8. Forbedr hjemmesiden med interne links
Interne links er links mellem sider på din hjemmeside. De hjælper Google og brugerne med at finde rundt.
For eksempel har Soak&Sleep interne links til sine "enkelt dyner" og "enkelt madrasser" kategorier i sin "enkelt sengetøj"-sides beskrivelse.
(Der er også hjælpsomme links i navigationsmenuen, breadcrump navigation og andre elementer.)
Bemærk, hvordan de her interne links er knyttet til beskrivende ("Anchor tekst) - ikke normal tekst som "Klik her." Dette hjælper Google (og brugere) med at forstå, hvad den linkede side handler om.
Tip: Arbejder du på informative sider? Overvej også at tilføje eksterne links til din on-page optimerings tjekliste. At linke ud til sider, som er troværdig indikerer, at du har gjort din research og vil det bedste for de besøgende.
9. Tilføj engagerende visuelt indhold
Brug billeder og videoer, hvor de tilføjer værdi til dit content.
Dette inkluderer bilelder, illustrationer, videoer og mere.
Artikler med flere billeder har tendens til at få flere unikke sidevisninger, delinger og backlinks viser data fra -
Semrush - Se også billede forneden.
Her er nogle tips, når du tilføjer billeder:
Tilføj beskrivende alt-tekst til hvert billede. Dette er en skriftlig billedbeskrivelse, der vises i sidens kode.
Skift størrelsen og komprimer dine billeder med værktøjer som BIRME. På den måde bliver dine billeder ikke store også påvirker det ikke din sides pagespeed.
Og her er nogle tips til brug af videoer:
- Lav videoer, der matcher søge intentionen. For eksempel, lav instruktionsvideoer til at understøtte din "Guide til en god sovs" blog.
- Host dine videoer på YouTube. På denne måde påvirker de store videoer ikke din pagespeed.
10. Anvend schema markup
Schema markup eller struktureret data er et kodningssprog, der "fortæller" Google mere om de forskellige typer data der er på din hjemmeside. Og jo bedre Google forstår din side, desto mere nøjagtigt kan det rangere dit indhold.
Google bruger også disse stykker kode til at skabe rige resultater (eller "rich snippets").
For eksempel hjælper "Recipe" schema King Arthur Baking med at tjene en værdifuld plads på SERP. Og giver brugerne mere information om sidens indhold—ratings, tid til at lave, og ingredienser.
Google understøtter
32 typer af schema. Inklusiv Artikel, Event, FAQ, How-to, Produkt og Lokal Virksomhed schema.
Dette er en af de mere avancerede opgaver på denne on-page SEO guide. Men Google har en Hjælpeværktøj til
Struktureret Data Markup, der hjælper dig med at tilføje schema til din side.
BONUS: Start din tekniske SEO optimering