fbpx

Søgeordsanalyse til SEO: Hvad det er, og hvordan man gør det

Af Tomas Graversen
Læse tid: 8 min.

Introduktion

I bloggen "Søgeordsanalyse til SEO" forklarer jeg processen med Søgeordsanalyse, som er afgørende for at forstå, hvad folk søger efter online, for at forbedre SEO og markedsføringsstrategier.

Jeg fremhæver vigtigheden af at identificere og prioritere søgeord baseret på popularitet, konkurrence og brugerens hensigt.

Jeg diskuterer forskellige typer søgeord og giver en guide til, hvordan man udfører en søgeordanalyse for effektivt at optimere indhold og træffe informerede beslutninger i SEO-strategier.
Vil du have en gratis SEO analyse?
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev - Få indblik i nyeste markedstrends, SEO tips, hjemmeside tricks og meget mere...

Hovedpointer

• Hvad er søgeordsanalyse?
• Hvorfor er søgeordsanalyse Vigtig?
• Typer af Søgeord
• Sådan udfører du søgeordsanalyse i SEO
• Vælg de rigtige søgeord til din virksomhed
• Nøgleord statistikker
Tid til at vækste din online forretning?
Hey mit navn er Tomas! Jeg hjælper iværksættere, som dig, med at vækste deres online forretning. Mit eneste spørgsmål er, bliver det din?

Hvad er Søgeordsanalyse?

Søgeordsanalyse er processen med at evaluere søgninger, folk indtaster i søgemaskiner for at identificere og prioritere keywords, du ønsker at rangere for - og bruge dem mere effektivt.

Når det anvendes i SEO, fokuserer analyser typisk på søgeords popularitet, niveauet af konkurrence i organiske (ubetalte) søgeresultater, og intentionen bag den gennemsnitlige brugers søgning.

Lad os sige, at et SEO bureau finder disse søgeord under keyword research:
“SEO”
“Seoghør”
“SEO kursus”
Neil Patel SEO værktøj kaldt ubersuggest, som kan hjælpe med at forstå Søgeord, og hvor nemt man kan rangere for dem.
Vi vil senere gennemgå, hvordan man forstår alle disse søgeord KPI's.

Hvorfor er søgeordsanalyse vigtig

At udføre en søgeordsanalyse hjælper dig med at forstå de potentielle omkostninger og fordele ved at målrette et søgeord. Så du kan træffe bedre beslutninger i forbindelse med søgemaskinemarkedsføring (SEM).

Søgeordsanalyse i SEO handler i høj grad om at identificere søgeord, der:

- Har et godt antal månedlige søgninger
- Er relativt lette at rangere for organisk (Typisk vil det være Longtail søgeord)
- Vil bringe målrettet trafik (dvs. besøgende, der sandsynligvis vil generere indtægter)

At få en bedre forståelse af søgeord hjælper dig også med at optimere indhold mere effektivt. Fordi det fortæller dig, hvad brugerne leder efter.

Typer af Søgeord

Før du udfører søgeordsanalyse for SEO, er det nyttigt at kende de mest almindelige typer af søgeord.

Lad os se på dem:

Vil Du Have Mere Organisk Trafik?

Se hvordan vi kan drive mere organisk trafik
til din hjemmeside med SEO.

Informative, Navigations-, Kommercielle og Transaktions Søgeord.

Hvis vi fokuserer på søgehensigt (formålet bag brugerens søgning), er der fire typer af søgeord:
Eksempel på de fire søgeords typer

Longtail og Short-tail Søgeord.

Short tail søgeord er brede søgeord, der får relativt høje søgevolumener. Hvorimod longtail søgeord er mere specifikke søgeord, der ofte har relativt lave søgevolumener.

For eksempel viser data fra Semrush, at "sneakers" (et kort søgeord) får 201K søgninger per måned i USA. Og "nike sorte og pink sneakers" (et langt søgeord) får 590.

Generelt er longtail søgeord lettere at rangere for, fordi de har tendens til at tiltrække mindre konkurrence.

Brandede og Ikke-Brandede Søgeord.

Brandede søgeord er søgetermer, der er specifikke for et bestemt mærke (f.eks. "nike" og "air jordan sneakers").

Ikke-brandede søgeord er søgeforespørgsler, der ikke specificerer et mærkenavn (f.eks. "sneakers").

Generelt er dine egne brandede søgeord lettere at rangere højt for. Og de kan drive mange klik og konverteringer.

Her er de vigtigste typer af brandede søgetermer:
Branded Søgeord, som bliver fremvist i form af en brand illustration

Sådan Udfører Du Søgeordsanalyse I SEO

Nedenfor vil vi forklare, hvordan du laver en grundig søgeordsanalyse.

Mange trin kræver adgang til et SEO tools. Du skal vælge det SEO tools du benytter, da mange af tingene er nogenlunde ens på alle af platformene.

Analysér søgeords intention.

At analysere søgeord (hvorfor folk bruger et bestemt søgeord) hjælper dig med at forstå:

- Hvilke ressourcer der er nødvendige for at skabe kvalitetsindhold (dvs. indhold, der har godt et godt potentiale for dig)
- Hvor værdifuld den trafik du får er

Lad os forestille os, at du er en SEO bureau, der analyserer tre søgeord:

- “køb SEO” har potentialet til at drive en masse omsætning. Du har allerede en landingpage med en SEO side, der passer til dette søgeord. Den har bare brug for et par mindre forbedringer.

“hvordan man laver SEO” er usandsynligt at drive umiddelbare salg. Men det kunne hjælpe dig med at nå og engagere folk, der har en god chance for at købe i fremtiden. For at rangere vil du sandsynligvis have brug for at skabe en dybdegående guide.

“SEO film” er usandsynligt at generere nogen værdi, da det ikke er relevant for din forretning. Så, det er ikke værd at investere tiden til at skabe content, der målretter mod det søgeord.

Overvej Søgevolumen.

Søgevolumen refererer til det gennemsnitlige antal månedlige søgninger et søgeord modtager.

Søgeord med højere søgevolumener har potentialet til at drive mere trafik til din hjemmeside.

For eksempel viser Semrush's data, at “sneakers” får 201K søgninger per måned i USA. Og at “nike sorte og pink sneakers” får 590.
Semrush Søgevolumen indikation af seo ai
Som en del af din søgeordsanalyse, kan du også tjekke, om søgeords volumen er på en stigende eller faldende.

For eksempel indikerer dette diagram, at “bæredygtige sneakers” vokser i popularitet:
Keyword oversigt i SEmrush ai SEO
Det er dog vigtigt at huske, at søge volumen ikke er alt.

Høj søgevolumen søgeord vil ikke nødvendigvis drive konverteringer. Og de har tendens til at være sværere at rangere for, fordi de normalt tiltrækker mere konkurrence.

Dette er, hvad vi vil diskutere i næste afsnit.
Pro tip: Mange organiske visninger kombineret med meget få klik for et søgeord, du ikke direkte målretter mod, kan signalere potentiale for organisk trafik, men du for ikke helt fat i denne trafik. 

Klar På Et SEO Kursus?

Besvar 5 spørgsmål også sender vi dig et gratis kursus i SEO!

Søgeord sværhedsgrad / Keyword Difficulty.

Søgeords sværhedgrad er en KPI, der indikerer, hvor svært det er at opnå en høj organisk placering i SERP. Med andre ord: hvor konkurrencepræget søgeordet er.

De fleste SEO tools har den mest nøjagtige data for Søgeords sværhedgrad på markedet. Det repræsenteres af "KD%, 1-100 eller af farve fra grøn til rød".

Jo højere score, desto sværere vil det være at rangere organisk på den første side af Google.

For eksempel har "seo link building" en søgeords sværhedsgrad på 59%:
Ubersuggest SEO overblik af seo ai
Det antyder, at udtrykket burde være forholdsvis svært at rangere for.

En af de bedste måder at måle din konkurrenceevne (Hvor mere sandsynlig du er til at rangere højt på SERP) er med en Authority Score-metrik, det har de fleste SEO tools. Den er i høj grad baseret på kvaliteten og mængden af links, du har fra andre hjemmesider (kendt som backlinks).

Jo højere din score ud af 100, jo lettere bør du finde det at rangere.

For eksempel har nike.com en Authority Score på 97.

Hvorimod supershoes.com har en Authority Score på 32.
Domæne Authoritet score på Semrush
Dette betyder, at Super Shoes vil finde det svært at overgå Nike. Og virksomheden vil muligvis skal fokusere på søgeord med lav vanskelighed.

Hold øje med CPC.

Cost per click (CPC) er en vigtigt KPI indenfor søgemaskinemarkedsføring, men den kan være nyttig, når man laver en SEO søgeordsanalyse.

Her er hvorfor:

CPC er det beløb et firma betaler, når nogen klikker på deres sponsoreret annonce.

Generelt vil firmaer kun byde på et søgeord, hvis de tror, de vil opnå en god ROI.

Dette betyder, at CPC er en stærk indikator for et søgeords profitpotentiale.

For eksempel viser Semrush's data, at CPC for “burberry herresneakers” er 46.43KR.

Det betyder, at søgeordet skaber salg.

(Til sammenligning er CPC for “billige herresneakers” kun 12.43kr.)

Selvfølgelig er der mange andre faktorer, der påvirker et søgeord. Men CPC er bestemt værd at kigge på.

Vælg De Rigtige Søgeord til Din Virksomhed

Søgeordsanalyser hjælper dig med at træffe mere informerede beslutninger. Men der er ingen videnskabelig måde at vælge de bedste søgeord til din hjemmeside på.

I sidste ende skal du træffe en vurdering:

Hvad er omkostningen ved dette søgeord, og hvad forventer du at få ud af det.

Når du bruger mere tid på SEO, bør du finde det lettere at træffe de rigtige valg. Fordi du ved, hvordan man gør og hvad man kan forvente.
Lær her, hvordan du fortager en seo optimering -  kursus i SEO.

Boost Din Organiske Trafik

Hey, vi er Skillbuddy! Vi hjælper firmaer med at få mere
organisk trafik. Det eneste spørgsmål er, bliver din den næste?

Søgeords statistikker

Over 36% af SEO-specialister siger, at de bruger mest af deres tid på keyword research

43,9% af markedsførere ser på, hvordan deres nøgleord rangerer for at bestemme SEO-succes

30,8% af SEO bureauer siger, at deres kunders hovedinteresse er services inden for seo strategier.

70% af søgninger indeholder fire eller flere ord.

Ifølge en undersøgelse får nøgleord, der er mellem 10-15 ord lange, 1,76x flere klik end enkeltordsudtryk

Boost Din Organiske Trafik

Hey, vi er Skillbuddy! Vi hjælper firmaer med at få mere
organisk trafik. Det eneste spørgsmål er, bliver din den næste?
© 2024 Skillbuddy ApS. All rights reserved.

Vil du have mere organisk trafik?

Firmaer, som stoler på os

Kontakt os

Ethvert godt samarbejde starter med en samtale. Lad os tage uforpligtende en af slagsen.
Mobil: +45 21 18 78 77
Mail: Kontakt@skillbuddy.dk

This is a heading.

src="https://api.leadconnectorhq.com/widget/form/wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
style="width:100%;height:100%;border:none;border-radius:4px"
id="inline-wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
data-layout="{'id':'INLINE'}"
data-trigger-type="alwaysShow"
data-trigger-value=""
data-activation-type="alwaysActivated"
data-activation-value=""
data-deactivation-type="neverDeactivate"
data-deactivation-value=""
data-form-name="Form Opt-In (VSS)"
data-height="713"
data-layout-iframe-id="inline-wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
data-form-id="wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
title="Form Opt-In (VSS)"


Invalid shortcode

Lad os øge din trafik!

Oversigt for 5 ugers SEO plan:

Uge 1:  Find profitable keywords - Brug din første uge på at skabe et sæt af nøgleord, som du vil målrette mod SEO. Målret de rigtige nøgleord, hvor der er masser af trafik, hvor nøgleordene konverterer til kunder, og hvor du kan slå konkurrencen.
Uge 2:  Optimer din hjemmesides SEO - Brug din anden uge på at rette alle on-page SEO-fejlene på din hjemmeside. At rette disse fejl vil gøre din hjemmeside mere søgemaskinevenlig og gør det lettere for dig at rangere på dine søgeord.
Uge 3:  Content marketing - Her vil du få et indblik i, hvordan du skriver indhold, som resonerer med dine potentielle købere.
Uge 4:  Tracking - Du kan ikke skalere din marketing, før du ved, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Ved at få din tracking sat op, vil du kunne se trafikkilder, indhold og nøgleord, der genererer DKK.
Uge 5:  Linkbuilding - Links viser Google, at din hjemmeside er en "autoritativ og pålidelig informationskilde." <-- Googles ord. Det betyder nu bare, at Google kan se jeres side ikke er til fare for nogen.

Firmaer, som stoler på os

100+ digitale projekter, 5-stjerner på trustpilot.

Vi har hjulpet firmaer internationalt.
Skillbuddy kunde testimonial smiling
Jeg kan allerede se flere bookings i min salon. Selvom jeg kun har fortaget nogle få ændringer har det stadig været super effektivt.
Hanne Eriksen

Kontakt os

Ethvert godt samarbejde starter med en samtale. Lad os tage uforpligtende en af slagsen.
Mobil: +45 21 18 78 77
Mail: Kontakt@skillbuddy.dk

Alt du skal bruge til dit website for 159 kr. 🚀

Vi er drevet af at skabe resultater for dig.