Hvad Er Primære Søgeord?
Primære søgeord er de vigtigste ord og sætninger, du målretter i din SEO-strategi og seo optimering efter. De er i overensstemmelse med den centrale niche eller emnet for indholdet på hjemmeside.
Fx vil en tøj butik ligge sig på søgeord som har en relevans for deres branche, og ikke "Hjemmeside design" eller "Seo Bureauer".
Kort sagt fortæller primære søgeord søgemaskinerne, “Dette er, hvad denne side handler om.”
Når du vælger et primært søgeord, fungerer det ord som byggestenen for dit indhold. Du vil bruge det søgeord til at bestemme relevante underemner og optimere dit indhold. Det endelige mål er at rangere højt på søgemaskinens resultatside (SERP) for det specifikke ord eller sætning.
Primære Søgeord vs. Sekundære Søgeord.
Når vi laver en SEO-strategi, differentierer vi generelt mellem to typer SEO-søgeord:
Primære søgeord: Overordnede søgeord eller sætninger, som vi ønsker at ligge på
Sekundære søgeord: Relaterede ord og, sætninger der som regel ikke har en høj nok søgeordsvolumen til at gavne din egen side.
Fx "SEO ai" har kun 230 månedlige søgninger, hvor "SEO bureauer" har 1.000+
Ideelt set bør dine sider målrette både 1-2 primære søgeord (meget tætte variationer) og 4-10 sekundære søgeord.
For eksempel kan du målrette det primære søgeord “SEO optimering.”
Den side kunne også målrette sekundære søgeord som “SEO optimering pris” og “SEO optimering priser”.
Alle søgeord her er tæt relaterede. Men det primære søgeord er generelt den mest populære.
Forholdet Mellem Primære og Sekundære Søgeord.
Sekundære søgeord kan dække relevante underemner eller temaer. Nogle gange er de kun synonymer for det primære søgeord.
Ofte vil indtastning af sekundære søgeord i en søgemaskine returnere lignende eller de samme resultater som dem, du ville se for det primære søgeord.
Prøv det på Google. Sådan ved du, at det er et sekundært søgeord.
For eksempel returnerer “SEO optimering” ord som “SEO optimering af Hjemmeside” og "Gratis SEO Analyse"
Alle søgeord her er tæt relaterede. Men det primære søgeord er generelt den mest populære.
Sådan Finder Du Primære Søgeord
Det primære søgeord, du vælger at målrette på din hjemmeisde på, spiller en nøglerolle i mængden af organisk trafik, der kan komme til din hjemmeisde fra søgemaskiner (Google, Bing, Yahoo).
Der er et par nøglefaktorer at overveje, når du vælger det bedste søgeord for din side:
Søgevolumen: Søgeord med høj søgevolumen kan generere mere trafik til din hjemmeside. Den månedlige søgevolumen for et søgeord fortæller dig, hvor ofte brugere søger efter det på søgemaskiner.
Dette kan give dig en ide om, hvor populært det emne eller sødeord er. At rangere succesfuldt en side for et søgeord med høj volumen øger sidens synlighed.
Søgeord med lavere søgevolumen kan undertiden have lavere Keyword difficulty, men det betyder også, at der er mindre trafik. Din samlede søgevolumen vil være baseret på den samlede søgevolumen af dit primære søgeord og dine sekundære søgeord sammen.
Søgeordsvanskelighed/Keyword Difficulty: Vi fortrækker, at bruge de engelske SEO udtryk, da det er dem, som bliver brugt på forskellige SEO tools. På denne måde bliver de mere genkendelige når du begynder på seo.
At vælge et primært søgeord med en fint niveau af keyword difficulty kan maksimere din chance for at rangere godt for det søgeord. Søgeord er ofte vurderet på "Keyword Difficulty 1-100" baseret på de sider, der i øjeblikket vises i SERP (Search Engine Results Page / Den google side, som kommer frem når du har søgt på "bukser").
Denne Keyword difficulty er generelt baseret på kvaliteten af det indhold, der allerede rangerer, antallet og kvaliteten af backlinks, der peger på den side og domænet.
Relevans for målgruppen: De rigtige søgeord er relevante søgeord. Når du vælger søgeord til din hjemmeside eller et blogindlæg, vil du sikre dig, at siden indeholder relevant indhold.
Søgehensigt / Search Intent: Den side eller det indhold, du planlægger at målrette mod et primært søgeord, skal være i overensstemmelse med søgerens hensigt og forventning, når de udfører søgningen - mere om det her
For at analysere og vælge de rigtige søgeord, har du brug for et SEO tool. De flest har de samme funktioner, så det burde være lige til selvom du måske benytter et andet SEO tool end hos i Skillbuddy.
Klik på “Keyword Magic Tool” under sektionen “Keyword Research”.
I tekstboksen indtaster du det emne, du planlægger at skrive om. Eller, hvis du ikke har et bestemt emne i tankerne, start med et bredere emne som “Sales funnel” eller “SEM.” Klik på “Søg.”
Du vil nu få tildelt en del søgeord, som kunne være relevant.
Broad Match: Søgeord, der inkluderer dine kerne-søgeord eller alle søgeord, som er relaterende til det emne.
Phrase Match: Søgeord, der indeholder dit kerne-søgeord som en komplet sætning eller meget tætte variationer
Exact Match: Søgeord, der kun indeholder dit kerne-søgeord.
Related: Relaterede søgeord, der måske ikke indeholder dine søgeord
Du kan ofte bruge filtrene “Volume,” “KD,” og “Intent” til at analysere dine resultater og indsnævre dem.
For eksempel, brug “KD”-filteret til at vurdere Keyword difficultt. Filteret fortæller dig, hvor svært det ville være at rangere for søgeordet, med 0% (grøn) som er det letteste og 100% (rød) som er det sværeste.
Du kan se en trin for trin guide her omkring, hvordan du finder søgeord
"SEO Keywords? Sådan finder du keywords og opsætter tracking"
Klar På Et SEO Kursus?
Besvar 5 spørgsmål også sender vi dig et gratis kursus i SEO!
Hvordan Ved Du, Om Det Er Et "Ægte" Primært Søgeord?.
I de fleste tilfælde er det primære søgeord simpelthen den mest populære variation af søgeordet.
Fx ordet SEO optimering er mere populært end SEO optimering priser.
Men definitionen af, hvad der udgør et "primært søgeord," er i sidste ende subjektiv og afhænger af din content strategi eller sales funnel.
For eksempel kunne "b2b digital marketing strategier" være et primært søgeord.
Men for et andet site, kunne det blive brugt som et sekundært søgeord på en side om "digital marketing strategier."
En ting, du bør gøre, før du beslutter dig for et primært søgeord, er at kigge på listen over søgeordsvariationer.
De fleste SEO tools eller SEO ai's vil vise dig variationer af dette søgeord. De er tæt relaterede søgeord, der generelt dækker det samme emne.
Værd at bemærke: Volumen giver dig indblikket på, hvilket er det primære søgeord baseret på højste tal.
Hvis søgeordet, du planlagde at ligge på, er det mest populære eller et af de mest populære søgeord på listen, så bør du føle dig sikker på, at det fungerer som et primært søgeord og ikke et sekundært søgeord.
Hvis det søgeord, du har valgt, er lavere på denne liste, så vil du måske vælge en mere populær variation (nær toppen af listen) som dit primære målsøgeord.
Sådan SEO Optimere Du Din Hjemmeside For Primære Ord