fbpx

Primære Søgeord: Den Vigtigste Del af Din SEO Strategi 2024

Af Tomas Graversen
Læse tid: 8 min.

Introduktion

Primære nøgleord er vigtige i SEO-strategier og fungerer som kernen i dit indhold, idet de angiver, hvad en hjemmesiden handler om til google.
Disse nøgleord hjælper med at optimere indholdet for at rangere højt i søgemaskinens resultatsider ved at definere relevante underemner.

Valget mellem primære og sekundære nøgleord er vigtigt for at undgå SEO optimering problemer, hvor flere sider konkurrerer om de samme søgeord.

At finde de rette primære nøgleord kræver overvejelser om søgevolumen, nøgleord konkurrence, og søgeintention.

At optimere din hjemmeside for nøgleord indebærer strategisk placering i titler, meta-beskrivelser og indhold for at forbedre synligheden.

Undgå overbrug af nøgleord for at holde dig gode venner med Googles retningslinjer og sikre, at dit indhold forbliver relevant og attraktivt for din målgruppe.
Vil du have en gratis SEO analyse?
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev - Få indblik i nyeste markedstrends, SEO tips, hjemmeside tricks og meget mere...

Hovedpointer

• Hvad er primære søgeord
• Hvordan finder man primære søgeord
• Sådan SEO Optimere Du Din Hjemmeside For Primære Ord
• Primære stilte spørgsmål (FAQ)
• Nøgleord statistikker
Tid til at vækste din online forretning?
Hey mit navn er Tomas! Jeg hjælper iværksættere, som dig, med at vækste deres online forretning. Mit eneste spørgsmål er, bliver det din?

Hvad Er Primære Søgeord?

Primære søgeord er de vigtigste ord og sætninger, du målretter i din SEO-strategi og seo optimering efter. De er i overensstemmelse med den centrale niche eller emnet for indholdet på hjemmeside.

Fx vil en tøj butik ligge sig på søgeord som har en relevans for deres branche, og ikke "Hjemmeside design" eller "Seo Bureauer".

Kort sagt fortæller primære søgeord søgemaskinerne, “Dette er, hvad denne side handler om.”

Når du vælger et primært søgeord, fungerer det ord som byggestenen for dit indhold. Du vil bruge det søgeord til at bestemme relevante underemner og optimere dit indhold. Det endelige mål er at rangere højt på søgemaskinens resultatside (SERP) for det specifikke ord eller sætning.

Primære Søgeord vs. Sekundære Søgeord.

Når vi laver en SEO-strategi, differentierer vi generelt mellem to typer SEO-søgeord:

Primære søgeord: Overordnede søgeord eller sætninger, som vi ønsker at ligge på

Sekundære søgeord: Relaterede ord og, sætninger der som regel ikke har en høj nok søgeordsvolumen til at gavne din egen side.

Fx "SEO ai" har kun 230 månedlige søgninger, hvor "SEO bureauer" har 1.000+

Ideelt set bør dine sider målrette både 1-2 primære søgeord (meget tætte variationer) og 4-10 sekundære søgeord.

For eksempel kan du målrette det primære søgeord “SEO optimering.”

Den side kunne også målrette sekundære søgeord som “SEO optimering pris” og “SEO optimering priser”.

Alle søgeord her er tæt relaterede. Men det primære søgeord er generelt den mest populære.

Vil Du Have Mere Organisk Trafik?

Se hvordan vi kan drive mere organisk trafik
til din hjemmeside med SEO.

Forholdet Mellem Primære og Sekundære Søgeord.

Sekundære søgeord kan dække relevante underemner eller temaer. Nogle gange er de kun synonymer for det primære søgeord.
Ofte vil indtastning af sekundære søgeord i en søgemaskine returnere lignende eller de samme resultater som dem, du ville se for det primære søgeord.

Prøv det på Google. Sådan ved du, at det er et sekundært søgeord.

For eksempel returnerer “SEO optimering” ord som “SEO optimering af Hjemmeside” og "Gratis SEO Analyse"

Alle søgeord her er tæt relaterede. Men det primære søgeord er generelt den mest populære.
Viser hvordan primære søgeord fungerer samt sekundære. Det primære søgeord på billede er SEO optimering, hvor alle de 8 sekundære er, Hvad er SEO, SEO Bureauer, SEO optimering pris, SEO optimering Priser, Bedste SEO bureau, SEO bureau århus, SEO bureau København og SEO AI

Sådan Finder Du Primære Søgeord

Det primære søgeord, du vælger at målrette på din hjemmeisde på, spiller en nøglerolle i mængden af organisk trafik, der kan komme til din hjemmeisde fra søgemaskiner (Google, Bing, Yahoo).

Der er et par nøglefaktorer at overveje, når du vælger det bedste søgeord for din side:

Søgevolumen: Søgeord med høj søgevolumen kan generere mere trafik til din hjemmeside. Den månedlige søgevolumen for et søgeord fortæller dig, hvor ofte brugere søger efter det på søgemaskiner.

Dette kan give dig en ide om, hvor populært det emne eller sødeord er. At rangere succesfuldt en side for et søgeord med høj volumen øger sidens synlighed.

Søgeord med lavere søgevolumen kan undertiden have lavere Keyword difficulty, men det betyder også, at der er mindre trafik. Din samlede søgevolumen vil være baseret på den samlede søgevolumen af dit primære søgeord og dine sekundære søgeord sammen.

Søgeordsvanskelighed/Keyword Difficulty: Vi fortrækker, at bruge de engelske SEO udtryk, da det er dem, som bliver brugt på forskellige SEO tools. På denne måde bliver de mere genkendelige når du begynder på seo.

At vælge et primært søgeord med en fint niveau af keyword difficulty kan maksimere din chance for at rangere godt for det søgeord. Søgeord er ofte vurderet på "Keyword Difficulty 1-100" baseret på de sider, der i øjeblikket vises i SERP (Search Engine Results Page / Den google side, som kommer frem når du har søgt på "bukser").

Denne Keyword difficulty er generelt baseret på kvaliteten af det indhold, der allerede rangerer, antallet og kvaliteten af backlinks, der peger på den side og domænet.

Relevans for målgruppen: De rigtige søgeord er relevante søgeord. Når du vælger søgeord til din hjemmeside eller et blogindlæg, vil du sikre dig, at siden indeholder relevant indhold.

Søgehensigt / Search Intent: Den side eller det indhold, du planlægger at målrette mod et primært søgeord, skal være i overensstemmelse med søgerens hensigt og forventning, når de udfører søgningen - mere om det her
For at analysere og vælge de rigtige søgeord, har du brug for et SEO tool. De flest har de samme funktioner, så det burde være lige til selvom du måske benytter et andet SEO tool end hos i Skillbuddy.

Klik på “Keyword Magic Tool” under sektionen “Keyword Research”.

I tekstboksen indtaster du det emne, du planlægger at skrive om. Eller, hvis du ikke har et bestemt emne i tankerne, start med et bredere emne som “Sales funnel” eller “SEM.” Klik på “Søg.”
Semrush keyword magic tool for SEO optimering
Du vil nu få tildelt en del søgeord, som kunne være relevant.
Search intent funktion på semrush
Broad Match: Søgeord, der inkluderer dine kerne-søgeord eller alle søgeord, som er relaterende til det emne.

Phrase Match: Søgeord, der indeholder dit kerne-søgeord som en komplet sætning eller meget tætte variationer

Exact Match: Søgeord, der kun indeholder dit kerne-søgeord.

Related: Relaterede søgeord, der måske ikke indeholder dine søgeord

Du kan ofte bruge filtrene “Volume,” “KD,” og “Intent” til at analysere dine resultater og indsnævre dem.

For eksempel, brug “KD”-filteret til at vurdere Keyword difficultt. Filteret fortæller dig, hvor svært det ville være at rangere for søgeordet, med 0% (grøn) som er det letteste og 100% (rød) som er det sværeste.

Du kan se en trin for trin guide her omkring, hvordan du finder søgeord "SEO Keywords? Sådan finder du keywords og opsætter tracking"

Klar På Et SEO Kursus?

Besvar 5 spørgsmål også sender vi dig et gratis kursus i SEO!

Hvordan Ved Du, Om Det Er Et "Ægte" Primært Søgeord?.

I de fleste tilfælde er det primære søgeord simpelthen den mest populære variation af søgeordet.

Fx ordet SEO optimering er mere populært end SEO optimering priser.

Men definitionen af, hvad der udgør et "primært søgeord," er i sidste ende subjektiv og afhænger af din content strategi eller sales funnel.

For eksempel kunne "b2b digital marketing strategier" være et primært søgeord.

Men for et andet site, kunne det blive brugt som et sekundært søgeord på en side om "digital marketing strategier."

En ting, du bør gøre, før du beslutter dig for et primært søgeord, er at kigge på listen over søgeordsvariationer.

De fleste SEO tools eller SEO ai's vil vise dig variationer af dette søgeord. De er tæt relaterede søgeord, der generelt dækker det samme emne.
Search intent funktion på semrush
Værd at bemærke: Volumen giver dig indblikket på, hvilket er det primære søgeord baseret på højste tal.

Hvis søgeordet, du planlagde at ligge på, er det mest populære eller et af de mest populære søgeord på listen, så bør du føle dig sikker på, at det fungerer som et primært søgeord og ikke et sekundært søgeord.

Hvis det søgeord, du har valgt, er lavere på denne liste, så vil du måske vælge en mere populær variation (nær toppen af listen) som dit primære målsøgeord.

Sådan SEO Optimere Du Din Hjemmeside For Primære Ord

At optimere din hjemmeisde til at målrette et primært søgeord sikrer, at søgemaskiner som Google kan forstå konteksten af dit indhold og hvor relevant det er for en person, som søger efter det søgeord.

Følg denne bedste praksis nedenunder for at optimere din side og give dig selv den bedste chance for at dukke op øverst i Googles søgeresultater:

Titel tag: Inkluder dit primære søgeord i din titeltag. Dette gør det nemt for både brugere og søgemaskiner at identificere indholdet på siden.

Første 100 ord: Brug dit primære søgeord mindst én gang i de første 100 ord af dit indhold for at gøre emnet klart.

Overskrifter: Inkluder dit primære søgeord på forskellige steder i dine H1, H2 og H3 tags for at give dit indhold en følelse af struktur og hierarki, hvilket giver dig plus point i Google's bog.

Meta beskrivelse: Brug søgeordet i din metabeskrivelse for at få potentielle kunder til at klikke på din side, når den vises i SERP.

Billeder: Brug dit primære søgeord inden i alt-teksten på dine billedfiler. Dette gør indholdet mere tilgængeligt og kan forbedre dine placeringer i billedsøgeresultater.

Videoer: Tilføj dit primære søgeord i videotitler, beskrivelser og tags for at hjælpe med at gøre det mere synligt. Husk endelig at undgå overforbrug.

At bruge dit primære søgeord flere gange i en enkelt sætning paragraf, generelt for overdrevent gennem en side er kendt som keyword stuffing. Dette strider imod Googles retningslinjer og giver ingen plus point. Jo mere naturligt du kan implementere søgeord desto bedre. Se billede for neden, her har vi et eksempel på keyword stuffing.
Eksempel på hvordan keyword stuffing ser ud i blog indhold
Lær her, hvordan du fortager en seo optimering -  kursus i SEO.

Primære stilte spørgsmål (FAQ)

1. Hvad er forskellen mellem primære søgeord og sekundære søgeord?

Det primære søgeord er den vigtigste søgeord, der målrettes på en specifik side. Sekundære søgeord er tætte variationer, synonymer eller underemner. De er begge en vigtig del af din samlede indholds- og SEO-strategi.

2. Kan du rangere for både primære og sekundære søgeord?

Ja, i de fleste tilfælde er grunden til, at din strategi indeholder både primære og sekundære søgeord, med intentionen om at skabe en enkelt side designet til at rangere for alle disse søgeord.

3. Hvad er forskellen mellem primære søgeord og Short-tail søgeord?

Primære søgeord er de vigtigste søgeord for din side. Dette bestemmes af dintindholds- og SEO-strategi. Short tail søgeord (nogle gange kaldet "Hoved søgeord") refererer til søgeord med et højt søgevolumen i forhold til andre søgeord inden for et givet emne.

Fx "SEO Bureauer" har en høj volume, hvor "Gratis SEO Analyse" har en lav søgevolumen.

I nogle tilfælde kan dit primære søgeord for en specifik side også være et Short tail søgeord. Men dit primære søgeord kunne også være et long tail søgeord (et søgeord med relativt lavere søgevolumen, men mere specifikt). Se denne detaljeret keyword blog. 

For eksempel, når du skriver en blog om Søgemaskinemarkedsføring som du kan udføre selv, kan du vælge "Søgemaskinemarkedsføring startegi" som dit primære søgeord. Dette ville være et short tail søgeord.

Men en anden blog kunne målrette det primære søgeord "Top 10 bedst Søgemaskinemarkedsføring softwares." Dette er et long tail søgeord.

4. Hvordan kan jeg adskille primære søgeord fra sekundære søgeord?

Den nemmeste måde, at adskille primære søgeord fra sekundære søgeord er ved, at benytte Seo tools, hvor du tjekker søgeords volumen. Som vi gik igennem tidligere er primære søgeord oftes de søgeord med høj søgevolumen. Sekundære søgeord er keywords, som er relateret til primære søgeord. Dog har de lavere søgevolumen.

Boost Din Organiske Trafik

Hey, vi er Skillbuddy! Vi hjælper firmaer med at få mere
organisk trafik. Det eneste spørgsmål er, bliver din den næste?

Søgeords statistikker

Over 36% af SEO-specialister siger, at de bruger mest af deres tid på keyword research

43,9% af markedsførere ser på, hvordan deres nøgleord rangerer for at bestemme SEO-succes

30,8% af SEO bureauer siger, at deres kunders hovedinteresse er services inden for seo strategier.

70% af søgninger indeholder fire eller flere ord.

Ifølge en undersøgelse får nøgleord, der er mellem 10-15 ord lange, 1,76x flere klik end enkeltordsudtryk

Vil Du Have Mere Organisk Trafik?

Se hvordan vi kan drive mere organisk trafik til din hjemmeside med SEO.
© 2024 Skillbuddy ApS. All rights reserved.

Vil du have mere organisk trafik?

Firmaer, som stoler på os

Kontakt os

Ethvert godt samarbejde starter med en samtale. Lad os tage uforpligtende en af slagsen.
Mobil: +45 21 18 78 77
Mail: Kontakt@skillbuddy.dk

This is a heading.

src="https://api.leadconnectorhq.com/widget/form/wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
style="width:100%;height:100%;border:none;border-radius:4px"
id="inline-wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
data-layout="{'id':'INLINE'}"
data-trigger-type="alwaysShow"
data-trigger-value=""
data-activation-type="alwaysActivated"
data-activation-value=""
data-deactivation-type="neverDeactivate"
data-deactivation-value=""
data-form-name="Form Opt-In (VSS)"
data-height="713"
data-layout-iframe-id="inline-wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
data-form-id="wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
title="Form Opt-In (VSS)"


Invalid shortcode

Lad os øge din trafik!

Oversigt for 5 ugers SEO plan:

Uge 1:  Find profitable keywords - Brug din første uge på at skabe et sæt af nøgleord, som du vil målrette mod SEO. Målret de rigtige nøgleord, hvor der er masser af trafik, hvor nøgleordene konverterer til kunder, og hvor du kan slå konkurrencen.
Uge 2:  Optimer din hjemmesides SEO - Brug din anden uge på at rette alle on-page SEO-fejlene på din hjemmeside. At rette disse fejl vil gøre din hjemmeside mere søgemaskinevenlig og gør det lettere for dig at rangere på dine søgeord.
Uge 3:  Content marketing - Her vil du få et indblik i, hvordan du skriver indhold, som resonerer med dine potentielle købere.
Uge 4:  Tracking - Du kan ikke skalere din marketing, før du ved, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Ved at få din tracking sat op, vil du kunne se trafikkilder, indhold og nøgleord, der genererer DKK.
Uge 5:  Linkbuilding - Links viser Google, at din hjemmeside er en "autoritativ og pålidelig informationskilde." <-- Googles ord. Det betyder nu bare, at Google kan se jeres side ikke er til fare for nogen.

Firmaer, som stoler på os

100+ digitale projekter, 5-stjerner på trustpilot.

Vi har hjulpet firmaer internationalt.
Skillbuddy kunde testimonial smiling
Jeg kan allerede se flere bookings i min salon. Selvom jeg kun har fortaget nogle få ændringer har det stadig været super effektivt.
Hanne Eriksen

Kontakt os

Ethvert godt samarbejde starter med en samtale. Lad os tage uforpligtende en af slagsen.
Mobil: +45 21 18 78 77
Mail: Kontakt@skillbuddy.dk

Alt du skal bruge til dit website for 159 kr. 🚀

Vi er drevet af at skabe resultater for dig.