fbpx

XML Sitemap: Hvad Er Det & Hvordan Man Genererer En

Af Tomas Graversen
Læse tid: 5 min.

Introduktion

Et XML sitemap hjælper søgemaskiner med at finde og indeksere sider på din hjemmesider. Det er godt for SEO og dine keywords.

Du kan lave et sitemap automatisk med dit hjemmeside eller bruge et værktøj til det.

Det er en god idé at sende dit sitemap til Google for at sikre, at dine sider bliver fundet.
Vil du have en gratis SEO analyse?
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev - Få indblik i nyeste markedstrends, SEO tips, hjemmeside tricks og meget mere...

Hovedpointer

• Hvad er en XML Sitemap?
• Hvordan ser en XML Sitemap ud?
• Har du brug for en XML Sitemap?
• Sådan genererer du en XML Sitemap
• Sådan indsender du din XML Sitemap til Google
• Bedste praksisser for en XML Sitemap
Tid til at vækste din online forretning?
Hey mit navn er Tomas! Jeg hjælper iværksættere, som dig, med at vækste deres online forretning. Mit eneste spørgsmål er, bliver det din?

Hvad Er En XML Sitemap

En XML sitemap er en fil, der fortæller søgemaskiner som Google, hvilke URL'er (Sider) på din hjemmeside der skal indekseres (tilføjet til dens database over mulige søgeresultater).

Den kan også give yderligere information om hver URL, herunder:

• Hvornår siden sidst blev ændret
• Hvor ofte siden opdateres
• Hvor vigtig siden er

Denne information kan hjælpe søgemaskiner med at crawle (udforske) din hjemmeside mere effektivt. Og bedre matche dine sider med relevante søgninger.

Derfor er XML sitemaps vigtige i søgemaskineoptimering (SEO).

XML sitemaps er forskellige fra HTML sitemaps. Et HTML sitemap er en side med links designet til at hjælpe forbrugeren med at navigere på en hjemmeside.

Hvordan Ser En XML Sitemap Ud?

En XML sitemap (eller sitemap.xml-fil) ser nogenlunde sådan ud:
XML sitemap eksempel fra Skillbuddy
Den kaldes en XML sitemap, fordi den er skrevet i Extensible Markup Language (XML).

Hvis du er interesseret i detaljerne, er de vigtigste tags:

Urlset: Indkapsler alle tags for hver sitemap
Url: Indkapsler alle tags for hver URL
Loc: Angiver alle URL på siden
Lastmod: Angiver, hvornår siden sidst blev opdateret (valgfrit)
Changefreq : Angiver, hvor ofte siden sandsynligvis ændres (valgfrit)
Priority: Angiver vigtigheden af siden fra 0,0 til 1,0 (valgfrit)

Google ignorerer changefreq- og priority-tags, så de er måske ikke værd at tilføje. Og du bør kun bruge lastmod-værdien, hvis du kan sikre dig, at den altid er nøjagtig

Webmastere kan også oprette dedikerede billede-, video- og nyheds-sitemaps. For at hjælpe søgemaskiner med at forstå disse specifikke typer indhold.

Hvis du har brug for at oprette mere end ét sitemap, har du brug for et sitemap-index. Som i bund og grund fungerer som et sitemap for dine sitemaps.

Vil Du Have Mere Organisk Trafik?

Se hvordan vi kan drive mere organisk trafik
til din hjemmeside med SEO.

Har Du Brug For En XML Sitemap?

En XML sitemap er stærkt anbefalet, hvis du ønsker, at dine sider skal vises i søgeresultaterne.

Hvis du ikke laver en XML sitemap, må søgemaskinerne stole på hyperlinks (på dit egen hjemmeside eller andetsteds) for at opdage alle sider på din hjemmeside. Dette er ineffektivt, og det kan føre til, at sider bliver overset.

Nu, lad os lære, hvordan man opretter en XML sitemap.

Sådan Genererer Du En XML Sitemap

Det er meget sandsynligt, at den platform, du bruger til at styre dit hjemmeside, automatisk genererer og opdaterer din XML sitemap.

Du kan muligvis finde din ved at gå til dinhjemmeside.com/sitemap.xml i din browser.

Sådan her:
XML sitemap på google
(Dette skulle virke, hvis du bruger WordPress, Wix, Squarespace eller Shopify.)

Ellers kan du finde det i hjælpecentret på den website builder du bruger eller kontakt din platforms supportteam.

Hvis din platform ikke tilbyder en XML sitemap, kan du bruge et sitemap generatorværktøj.

Disse værktøjer kan også være nyttige, hvis du ønsker mere kontrol over dit sitemap. For eksempel kan du tilpasse dit WordPress sitemap med Yoast SEO-plugin.

Hvis du bruger et værktøj uden for din platform til at oprette et sitemap, skal du sørge for at offentliggøre det på din hjemmeside for at gøre det live.

Nogle platforme/værktøjer lader dig manuelt redigere din XML sitemap. Det er nyttigt, hvis du ønsker at fjerne nogen URL'er eller tilføje ekstra detaljer, men det er vigtigt at være meget forsigtighed for at undgå fejl. (Spørg en webudvikler om hjælp, hvis du er usikker.)

Sådan Indsender Du Din XML Sitemap Til Google

Det er bedste praksis at indsende dit sitemap til Google. (I stedet for at vente på, at Googles website-crawlere opdager filen på egen hånd.)

Men først, sørg for, at der ikke er problemer med dit XML sitemap.

Med de fleste SEO værktøj kan du tjekke, om din sitemap.xml-fil:

• Ikke findes
• Har formateringsfejl
• Indeholder ikke-kanoniske eller ikke-200 URL'er
• Ikke er specificeret i robots.txt
• Er for stor
• Indeholder HTTP i stedet for HTTPS URL'er

Værktøjet tjekker også, om dit SEO sitemap indeholder forældreløse sider—URL'er, der ikke er linket til fra noget sted på din hjemmeside. (Det er bedste praksis at tilføje interne links til sider, der bør indekseres.)

De fleste SEO tools fremhæver sider, som har et problem, hvor du nemt kan se, hvad løsningen er.

Når du er tilfreds med din optimering kan du følge næste step.

Log ind på Google Search Console.
Og gå til "Indeksering" > "Sitemaps."
Google search console sitemaps funktion
Indtast dit sitemaps URL i "Tilføj et nyt sitemap"-sektionen.

Og klik på "Send", når du er færdig.
XML sitemap
Du bør derefter se din fil i afsnittet "Indsendte sitemaps".

Når Google har gennemgået din sitemap, vil du se en meddelelse om "Succes" i kolonnen "Status".
Indsendt sitemap illustration på google search console
Google vil gennemgå dit SEO sitemap igen for at tjekke for eventuelle ændringer.

Men hvis du foretager større ændringer, som du ønsker hurtigt skal opdages, kan du sende dit sitemap ind igen med en ny anmodning. (samme proces)

Klar På Et SEO Kursus?

Besvar 5 spørgsmål også sender vi dig et gratis kursus i SEO!

Bedste Praksisser For En XML Sitemap

Hvis du bruger en sitemap.xml-fil genereret af din hjemmeside platform eller et sitemap værktøj, vil den sandsynligvis opfylde bedste praksisser for XML sitemap.

Men hvis du vil være sikker, læs og forstå disse retningslinjer.

Først og fremmest bør dit sitemap kun referere til URL'er, som:

Du ønsker skal indekseres. For eksempel bør du ikke inkludere sider fra dit staging-miljø. Eller URL'en for en ordrebekræftelsesside.
• Returnerer en 200 statuskode. Du bør ikke forsøge at indeksere sider, der returnerer andre http-statuskoder. Såsom 301 omdirigeringer (som indikerer permanente omdirigeringer) eller 404 fejl (som indikerer, at en side ikke kan findes).
• Er kvalificerede og absolutte. Med andre ord, sørg for at specificere hele URL'en med skema, autoritet og sti (f.eks. "https://www.Skillbuddy.dk/blog/").
• Er kanoniske. Kanoniske URL'er repræsenterer den eneste version af en side eller den primære version af en duplikeret side.

Og dit sitemap-fil bør:

• Være UTF-8 kodet. Dette er et system, der sikrer, at søgemaskiner kan forstå alle de tegn, du bruger. For eksempel skal du bruge "& amp" i stedet for et "&"-symbol.
• Være mindre end 50 MB eller 50.000 URL'er. Hvis nødvendigt, kan du oprette flere sitemaps og en sitemap indeksfil.
• Angive det korrekte navnerum. Et navnerum er som en etiket, der fortæller søgemaskinen, hvilke typer regler sitemap følger. De fleste sitemaps bruger "http://www.sitemaps.org/schemas
/sitemap/0.9" navnerummet for at vise, at filen overholder standarder sat af sitemaps.org.
• Inkludere sprog- og regionsvarianter for hver URL (hvor det er relevant). MANGLER HER FRA -> Du kan lære mere i denne ressource fra Google. Sørg for at linke til dit sitemap fra din robots.txt-fil. Dette er en hjemmesidefil, der fortæller søgemaskiner, hvilke sider de bør og ikke bør crawle.

Boost Din Organiske Trafik

Hey, vi er Skillbuddy! Vi hjælper firmaer med at få mere
organisk trafik. Det eneste spørgsmål er, bliver din den næste?
© 2024 Skillbuddy ApS. All rights reserved.

Vil du have mere organisk trafik?

Firmaer, som stoler på os

Kontakt os

Ethvert godt samarbejde starter med en samtale. Lad os tage uforpligtende en af slagsen.
Mobil: +45 21 18 78 77
Mail: Kontakt@skillbuddy.dk

This is a heading.

src="https://api.leadconnectorhq.com/widget/form/wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
style="width:100%;height:100%;border:none;border-radius:4px"
id="inline-wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
data-layout="{'id':'INLINE'}"
data-trigger-type="alwaysShow"
data-trigger-value=""
data-activation-type="alwaysActivated"
data-activation-value=""
data-deactivation-type="neverDeactivate"
data-deactivation-value=""
data-form-name="Form Opt-In (VSS)"
data-height="713"
data-layout-iframe-id="inline-wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
data-form-id="wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
title="Form Opt-In (VSS)"


Invalid shortcode

Lad os øge din trafik!

Oversigt for 5 ugers SEO plan:

Uge 1:  Find profitable keywords - Brug din første uge på at skabe et sæt af nøgleord, som du vil målrette mod SEO. Målret de rigtige nøgleord, hvor der er masser af trafik, hvor nøgleordene konverterer til kunder, og hvor du kan slå konkurrencen.
Uge 2:  Optimer din hjemmesides SEO - Brug din anden uge på at rette alle on-page SEO-fejlene på din hjemmeside. At rette disse fejl vil gøre din hjemmeside mere søgemaskinevenlig og gør det lettere for dig at rangere på dine søgeord.
Uge 3:  Content marketing - Her vil du få et indblik i, hvordan du skriver indhold, som resonerer med dine potentielle købere.
Uge 4:  Tracking - Du kan ikke skalere din marketing, før du ved, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Ved at få din tracking sat op, vil du kunne se trafikkilder, indhold og nøgleord, der genererer DKK.
Uge 5:  Linkbuilding - Links viser Google, at din hjemmeside er en "autoritativ og pålidelig informationskilde." <-- Googles ord. Det betyder nu bare, at Google kan se jeres side ikke er til fare for nogen.

Firmaer, som stoler på os

100+ digitale projekter, 5-stjerner på trustpilot.

Vi har hjulpet firmaer internationalt.
Skillbuddy kunde testimonial smiling
Jeg kan allerede se flere bookings i min salon. Selvom jeg kun har fortaget nogle få ændringer har det stadig været super effektivt.
Hanne Eriksen

Kontakt os

Ethvert godt samarbejde starter med en samtale. Lad os tage uforpligtende en af slagsen.
Mobil: +45 21 18 78 77
Mail: Kontakt@skillbuddy.dk

Alt du skal bruge til dit website for 159 kr. 🚀

Vi er drevet af at skabe resultater for dig.