fbpx

On-Page SEO Guide: Den Nemmeste Guide I 2024

Af Tomas Graversen
Læse tid: 4 min.

Introduktion

Denne on-page SEO guide bliver er din bedste ven, hvis du vil rangere højere på google.

On-page SEO er processen med at optimere indholdet på individuelle sider for at rangere højere på Google. Det inkluderer optimering af titeltags og URL-slugs, tilføjelse af header tags og meget mere.

Fuldfør alle 10 opgaver (og de tre bonus opgaver) i denne guide, følg rækkefølge.
På denne måde optimere vi dit indhold for søgeord, gør din side brugervenlig over for Google og forbedre brugerengagement.

Her er den komplette on-page SEO guide:
Vil du have en gratis SEO analyse?
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev - Få indblik i nyeste markedstrends, SEO tips, hjemmeside tricks og meget mere...

Hovedpointer

1. Optimer titeltaget
2. Skriv din header i et H1-tag
3. Skriv en metabeskrivelse, der øger CTR %
4. Kontroller URL-slugs for SEO brugervenlighed
5. Tilføj søgeord til din brødtekst
6. Gennemgå din content kvalitet (Blogs og brødtekst)
7. Marker subheadings med header tags
8. Forbedr hjemmesiden med interne links
9. Tilføj engagerende visuelt indhold
10. Anvend schema markup
Bonus opgaver
11. Sørg for, at din side er indekseret
12. Øg sides hastighed
13. Sørg for, at din side er mobilvenlig
Tid til at vækste din online forretning?
Hey mit navn er Tomas! Jeg hjælper iværksættere, som dig, med at vækste deres online forretning. Mit eneste spørgsmål er, bliver det din?
Skillbuddy's SEO guide for 2024 i form af en illustration, hvor man kan se firkanter man kan krydse af til sin SEO optimering

1. Optimer titeltaget

Titeltaget er hjemmesidens titel, der vises i SERP (Search Engine Results Page eller nemmere sagt den side som kommer frem når du fx søger på "Nike Sko"). Titlen skal fortælle Google, hvad din side handler om. Og burde tiltrække brugerene til at klikke på siden.

Det ser sådan ud på SERP:
SERP eksempel af Skillbuddy på google
Og sådan her ser HTML koden ud for det - Hvis du laver hjemmesiden selv.
HTML koden for et title tag for SEO
Titeltaget er et af de vigtigste elementer til on-page optimering. Så sørg for at inkludere sidens primære søgeord (det vigtigste søgeord, du ønsker at rangere for). Ideelt set i starten.

Du kan også tilføje sekundære søgeord. Men det er vigtigt at undgå unaturlig "keyword stuffing." Dette kan se spammy ud for Google og brugerne.

2. Skriv din header i et H1-tag

Hver side bør have ét H1-tag, der indeholder den on-page titel (eller overskrift). Det er en af de enkleste, men vigtige opgaver i denne on-page SEO Guide.

H1 adskiller sig fra et titeltag, fordi H1 vises på din side. Ikke på SERP.

Her er et eksempel på, hvordan det ser ud i HTML og på siden:
On page SEO illustration af et heading tag og title tag
H1-tagget bør ligne titeltaget. Da det også er der for at fortælle Google og brugerne, hvad siden handler om.

Fokuser blot på at skabe et H1, der giver mening på din side og opfordrer besøgende til at klikke på din side. Og inkluder mindst dit primære søgeord.

Vil Du Have Mere Organisk Trafik?

Se hvordan vi kan drive mere organisk trafik
til din hjemmeside med SEO.

3. Skriv en metabeskrivelse, der øger CTR %

Metabeskrivelsen er sidens beskrivelse, der vises i SERP.
Det ser sådan ud på SERP:
Fremvisning af meta beskrivelse på SERP i en SEO optimering guide
Det her er HTML koden:
Meta beskrivelse fremvist i form af HTML kode
Metabeskrivelsen er ikke en direkte faktorer som hjælper på rangering som sådan. Den er en del af denne guide for on-page optimering, fordi den er nøglen til at skille sig ud på SERP og tiltrække flere klik, hvilket vil øge din CTR %.

Brug den til at forklare, hvad brugeren får ud af din side, og hvorfor det er værd at klikke på den. Og sørg for, at den inkluderer dit primære søgeord.

(Google markere brugeres søgninger med fed i metabeskrivelser på SERP, hvilket potentielt kan få din til at skille sig mere ud.)

Bemærk: Google kan generere sine egne titeltags og metabeskrivelser for dine sider. At optimere dem kan reducere risikoen for, at dette sker.

Vi anbefaler at holde sig til maksimalt 120 tegn (inklusive mellemrum) for dine metabeskrivelser. Dette reducerer risikoen for, at Google afkorter dem i SERP'erne på desktop og mobil.

4. Kontroller URL-slugs for SEO brugervenlighed

URL-slugen er den del af URL'en, der er unik for siden.

I dette eksempel er URL-slugen "Seo-bureau":
URL slug SEO bureau på SERP
URL-slugen bør være kort, klar og beskrivende.

Her er nogle tips, der er gode at have in mente:

- Overvej at bruge din sides primære søgeord som URL-slug
- Adskil ord med et bindestreg (“-”)
- Undgå at nævne årstal, der kan ændre sig (f.eks., “bedste-hovedtelefoner-2023”)

5. Tilføj søgeord til din brødtekst

Google bruger søgeord og kontekst til at bestemme, om en side er relevant for et specifikt søgeord. Hvis dit brødtekstindhold ikke indeholder dit søgeord, vil Google tro, at din side ikke er relevant for søgeordet.

Når du udfører on-page optimering, brug dit primære søgeord inden for det første afsnit (Første 200 ord). Og spred dem derefter ud (og/eller sekundære søgeord) gennem teksten.

Men undgå keyword stuffing—dvs., at skrive søgeord ind, hvor de ikke lyder naturlige.

Her er et eksempel på keyword stuffing fra Google:
Eksempel på hvordan keyword stuffing ser ud i blog indhold
Husk din tekst skal være til "Forbrugeren" og ikke google, hvis teksten er svær at læse eller dårligt skrevet vil google se ned på det. Dette sker fordi den ikke er brugervenlig.

6. Gennemgå din content kvalitet (Blogs og brødtekst)

Dit indhold afhænger i høj grad af søge intention. For eksempel kan en kort beskrivelse få nogle ind, som gerne vil købe et produkt.
Men en person, der søger information, vil måske have en dybdegående guide istedet for en kort beskrivelse.

Under alle omstændigheder skal dit indhold opfylde alle de høje standarder for at konkurrere på SERP og holde brugerne engagerede.

Derfor skal du gennemgå dit content, når du laver din on-page SEO optimering.

Her er nogle af de vigtigste ting at huske:
Grafisk design som viser hvad man skal gøre for at optimere indhold for god SEO

Klar På Et SEO Kursus?

Besvar 5 spørgsmål også sender vi dig et gratis kursus i SEO!

7. Marker subheadings med header tags

Semrushs "State of Content Marketing Report 2023" fandt, at 29% af artikler med et højt antal af besøgende bruger H2, H3 og H4-tags.

Det skyldes, at subheadings opdeler tekst og gør det lettere for brugere at læse din tekst. Og de passende H-tags (heading tags) hjælper Google med at forstå strukturen på din side.

Du bør kun have én H1-overskrift. Men du kan tilføje så mange H2 til H6-tags som nødvendigt, afhængigt af længden af dit indhold.

De fungerer som et hierarkisystem. Som dette:
Headings hierarki i form af en illustration
Tip: Hvor du kan se det er naturligt kan du inddrage sekundære søgeord i dine header tags. 

Læs her omkring søgeord - Primære Søgeord Analyse

8. Forbedr hjemmesiden med interne links

Interne links er links mellem sider på din hjemmeside. De hjælper Google og brugerne med at finde rundt.

For eksempel har Soak&Sleep interne links til sine "enkelt dyner" og "enkelt madrasser" kategorier i sin "enkelt sengetøj"-sides beskrivelse.

(Der er også hjælpsomme links i navigationsmenuen, breadcrump navigation og andre elementer.)
Breadcrumbs eksempel
Bemærk, hvordan de her interne links er knyttet til beskrivende ("Anchor tekst) - ikke normal tekst som "Klik her." Dette hjælper Google (og brugere) med at forstå, hvad den linkede side handler om.

Tip: Arbejder du på informative sider? Overvej også at tilføje eksterne links til din on-page optimerings tjekliste. At linke ud til sider, som er troværdig indikerer, at du har gjort din research og vil det bedste for de besøgende.

9. Tilføj engagerende visuelt indhold

Brug billeder og videoer, hvor de tilføjer værdi til dit content.
Dette inkluderer bilelder, illustrationer, videoer og mere.

Artikler med flere billeder har tendens til at få flere unikke sidevisninger, delinger og backlinks viser data fra - Semrush - Se også billede forneden.
Statisstikker fra semrush omkring kvalitets content i blogs
Her er nogle tips, når du tilføjer billeder:

Tilføj beskrivende alt-tekst til hvert billede. Dette er en skriftlig billedbeskrivelse, der vises i sidens kode.
Billede ALT beskrivelse
Skift størrelsen og komprimer dine billeder med værktøjer som BIRME. På den måde bliver dine billeder ikke store også påvirker det ikke din sides pagespeed.

Og her er nogle tips til brug af videoer:

- Lav videoer, der matcher søge intentionen. For eksempel, lav instruktionsvideoer til at understøtte din "Guide til en god sovs" blog.
- Host dine videoer på YouTube. På denne måde påvirker de store videoer ikke din pagespeed.

10. Anvend schema markup

Schema markup eller struktureret data er et kodningssprog, der "fortæller" Google mere om de forskellige typer data der er på din hjemmeside. Og jo bedre Google forstår din side, desto mere nøjagtigt kan det rangere dit indhold.
Google bruger også disse stykker kode til at skabe rige resultater (eller "rich snippets").

For eksempel hjælper "Recipe" schema King Arthur Baking med at tjene en værdifuld plads på SERP. Og giver brugerne mere information om sidens indhold—ratings, tid til at lave, og ingredienser.
Schema Markup eksempel på SERP
Google understøtter 32 typer af schema. Inklusiv Artikel, Event, FAQ, How-to, Produkt og Lokal Virksomhed schema.

Dette er en af de mere avancerede opgaver på denne on-page SEO guide. Men Google har en Hjælpeværktøj til Struktureret Data Markup, der hjælper dig med at tilføje schema til din side.

Boost Din Organiske Trafik

Hey, vi er Skillbuddy! Vi hjælper firmaer med at få mere
organisk trafik. Det eneste spørgsmål er, bliver din den næste?

BONUS: Start din tekniske SEO optimering

Selvom teknisk SEO er forskelligt fra on-page SEO, har du brug for begge dele for at rangere højt på Google.

Læs vores dybdegående guide til Teknisk SEO. Men her er et kort overblik for at komme i gang.

11. Sørg for at Din Side Er Indekseret.

For at din side skal vises i søgeresultaterne, skal Googles webcrawlere først tilføje den til Google-indekset.
Du kan tjekke, om din side er indekseret via Google Search Console.

Du kan se alt data på hjemmesidens URL ved hjælp af søgefeltet.
Google search console

12. Øg sides hastighed.

Google og kunderne ønsker sider, der indlæses hurtigt. Den mindste forsinkelse kan drive besøgende til at lukke din side og gå andre steder hen.

Her er en hurtig liste over ting, der kan sænke din sides hastighed:
- Store mængder HTML på siden
- Omdirigeringskæder
- Store mængder af JavaScript- eller CSS

Tjek din sidehastighed i Googles PageSpeed Insights-værktøj. Indtast din sides URL. Klik derefter på “Analyser.”

Se derefter på din “Core Web Vitals-vurdering” (på “Mobil” og “Desktop”) for at se, om din side er op til googles standarder.

Core Web Vitals er hastigheds KPI's, der påvirker brugeroplevelsen. Og Google-rangeringer.

Largest Contentful Paint (LCP): Den tid det tager for hovedindholdet på siden at blive synligt
First Input Delay (FID): Den tid det tager efter interaktion fx "Klikke på en knap"
Cumulative Layout Shift (CLS): Er et mål for hjemmesidens layout, der opstår under indlæsning af din hjemmeside.
Pagespeed Insights analyse program

13. Sørg for, at din side er mobilvenlig.

Mere end 63% af Google-søgninger udføres på mobile enheder. Så Google ser overvejende på mobilversionen af en side, når den vurderer dens kvalitet (og bestemmer dens rangeringer).

Dette betyder, at mobil SEO er vigtig.

Brug Googles Mobile-Friendly Test for at finde ud af, om din side leverer en god brugeroplevelse på mobil.

Indtast blot din sides URL. Klik derefter på “TEST URL.”

Hvis din side "ikke kan bruges på mobil", se i afsnittet "Hvorfor den ikke kan bruges". Og klik på et problem for at få flere detaljer.
Google's Mobile Friendly test til SEO
At forbedre mobilvenligheden er ikke nødvendigvis noget, du kan gøre på en dag. (I modsætning til mange af opgaverne i denne on-page SEO guide.) Men det er som regel værd at investere tiden i.

Vil Du Have Mere Organisk Trafik?

Se hvordan vi kan drive mere organisk trafik til din hjemmeside med SEO.
© 2024 Skillbuddy ApS. All rights reserved.

Vil du have mere organisk trafik?

Firmaer, som stoler på os

Kontakt os

Ethvert godt samarbejde starter med en samtale. Lad os tage uforpligtende en af slagsen.
Mobil: +45 21 18 78 77
Mail: Kontakt@skillbuddy.dk

This is a heading.

src="https://api.leadconnectorhq.com/widget/form/wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
style="width:100%;height:100%;border:none;border-radius:4px"
id="inline-wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
data-layout="{'id':'INLINE'}"
data-trigger-type="alwaysShow"
data-trigger-value=""
data-activation-type="alwaysActivated"
data-activation-value=""
data-deactivation-type="neverDeactivate"
data-deactivation-value=""
data-form-name="Form Opt-In (VSS)"
data-height="713"
data-layout-iframe-id="inline-wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
data-form-id="wmo5dT89Xx6vHyCG1X18"
title="Form Opt-In (VSS)"


Invalid shortcode

Lad os øge din trafik!

Oversigt for 5 ugers SEO plan:

Uge 1:  Find profitable keywords - Brug din første uge på at skabe et sæt af nøgleord, som du vil målrette mod SEO. Målret de rigtige nøgleord, hvor der er masser af trafik, hvor nøgleordene konverterer til kunder, og hvor du kan slå konkurrencen.
Uge 2:  Optimer din hjemmesides SEO - Brug din anden uge på at rette alle on-page SEO-fejlene på din hjemmeside. At rette disse fejl vil gøre din hjemmeside mere søgemaskinevenlig og gør det lettere for dig at rangere på dine søgeord.
Uge 3:  Content marketing - Her vil du få et indblik i, hvordan du skriver indhold, som resonerer med dine potentielle købere.
Uge 4:  Tracking - Du kan ikke skalere din marketing, før du ved, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Ved at få din tracking sat op, vil du kunne se trafikkilder, indhold og nøgleord, der genererer DKK.
Uge 5:  Linkbuilding - Links viser Google, at din hjemmeside er en "autoritativ og pålidelig informationskilde." <-- Googles ord. Det betyder nu bare, at Google kan se jeres side ikke er til fare for nogen.

Firmaer, som stoler på os

100+ digitale projekter, 5-stjerner på trustpilot.

Vi har hjulpet firmaer internationalt.
Skillbuddy kunde testimonial smiling
Jeg kan allerede se flere bookings i min salon. Selvom jeg kun har fortaget nogle få ændringer har det stadig været super effektivt.
Hanne Eriksen

Kontakt os

Ethvert godt samarbejde starter med en samtale. Lad os tage uforpligtende en af slagsen.
Mobil: +45 21 18 78 77
Mail: Kontakt@skillbuddy.dk

Alt du skal bruge til dit website for 159 kr. 🚀

Vi er drevet af at skabe resultater for dig.